Aurinkokenno järjestelmien itse rakentaminen

aaretti

Käy hitaalla
KK Plus pack
Avataan tällainen ketju aurinkokenno järjestelmien itse rakentamiseen liittyvää keskustelua varten. Moni varmasti pohtii järjestelmiä suunnitellessaan että mitä kaikkea voisi tehdä itse säästääkseen kuluissa. Esimerkiksi kennojen asennus telineiden rakentaminen, etenkin jos on ns maateline mielessä.

Sitten on komponenttien valinta. Mistä kennot, kaapeli, kiinnitystarvikkeet, invertterit, säätimet, akut ym ym ym.

Tiedän kyllä että aurinkovoimaloiden rakentaminen on luvan varaista mutta aktiivinen Kansalainen voi säästää €uroja melkoisen kasan tehdessään itse minkä pystyy

Aloitan omalla projektilla joka on siis off grid järjestelmä Linda the linjurin saamiseksi omavaraiseksi sähkön osalta.

Olen hankkinut 8 kpl 410w kennoja jotka asennetaan katolle. Seuraavaksi pitää miettiä että minkälainen akusto tulee hankittavaksi
Onko mitään väliä jännitteellä, 12, 24, 36 tai 48 volttia? Lindan oma sähköjärjestelmä on 24 volttia joten 24 volttia tuntuisi loogiselta valinnalta. Mielipiteitä? Ehdotuksia? Perusteluja?

Jos varsinaisen kytkennän jättää ammattilaiselle, pystyy varmaan säästämään ihan mukavasti. Sähköasentajan kanssa kuitenkin kannattaa ensin neuvotella, millaiset kennot ja millaisiin ryhmiin ne kannattaa asentaa, että kytkeminen on helpompaa ja halvempaa.

Eräällä entisellä työpaikalla sähköasentaja oli tyytyväinen, kun mä piikkasin seiniin 10 x 10 cm reiät ja asentelin kourujen taustat valmiiksi seiniin. Hän sai keskittyä ydinosaamiseensa, eli piuhojen vetoon ja kytkemiseen. Kolmeen huoneeseen tuli yhteensä n. 40 erilaista pistorasiaa, 1-vaiheisia ja 3-vaiheisia. Kaapeleita meni kourussa kohtalainen nippu.

Jos nyt tuosta autokohteesta:

Sulla on autossa 24VDC järjestelmä luontojaan. Sikästeen jos esim. käynnistysakkujen ja aurinkojärjestelmän akuston kesken haluat hyödyntää vaikkapa kaksoiakkureleratkaisuja tai jopa suoraa rinnankytkentää, on järkevää valita 24VDC järjestelmäjännitteeksi.

Kun ajatellaan erilaisten komponenttien saatavuutta 24V on hyvä ratkaisu ja esim. 230VAC jännitteen tuottaminen invertterillä 24 voltista vaatii puolet vähemmän virtaa samalla teholla kuin esim. 12VDC. Tokihan tilanne paranee aina kun jännitetasoa nostaa ja 48VDC:kin löytyy inverttereitä. Vähän tehoa kuluttaville laitteille DC-muuttajilla voi suht hyvällä hyötysuhteella tuottaa valittua järjestelmäjännitettä alempia ja ylempiä jännitteitä.

Paneeliston olet lyönyt lukkoon ja kun päätän järjestelmäjännitteen, sitten pääsee katsomaan millaisella säätimellä akustoa lataat, säädintä valitessa määräytyy sitten paneelikentän kytkennät.

Jos kytket korkeinttan kolme paneelia sarjaan, pysytään alle 120VDC tasossa suunnilleen ja silloin saat järjestelmän rakentaa siltä osin ainakin itse, kyseessä pienoisjännite. Tietenkin jännitteelliset osat pitää olla käsin koskemattomissa.

Kun on kyse ajoneuvosta, pitää kaapeloinnissa huomioida tärinä ja käyttää hienolankaisia sopivia johtimia.

AI 120 volttia on tasasähköllä vielä pienoisjännite, eikös vaihtosähköllä oole 60 volttia...

Paneeleissa on valmiiksi kaapelit ja pistokkeet sarjaan kytkemiseksi. Jännitehän nousee ~300 volttiin jos kaikki kytketään sarjaan. Vai voiko paneelit kytkeä sarjaan 3+3+2 jotka sitten kytketään rinnan?

Paneeleissa on valmiiksi kaapelit ja pistokkeet sarjaan kytkemiseksi. Jännitehän nousee ~300 volttiin jos kaikki kytketään sarjaan. Vai voiko paneelit kytkeä sarjaan 3+3+2 jotka sitten kytketään rinnan?

Itellä on pihassa 2+2, lisäksi mulla on tuossa diodit välissä kun talo ja yks puu varjostaa osan päivästä osan paneeleista. Nuo kaikki on ihan plug-n-play osista kasattu. Vähän tuossa varmaan tulee diodeista häviötä, mutta silti noilla saa kWp + 5% säätimelle asti.

Sarjaan voi kytkeä jos on mppt säädin, muilla säätimillä kytkentä rinnan ja jos panelit on niin että osa jää varjoon niin estodiodi + johtimiin joka panelille.

minun mielestäni ei ole järkevää hankkia muita kuin MPPT säätimiä.

Suin päin miten hyvänsä ei sovi laittaa, pitää katsoa säätimen maksimi tulojännite, maksimi avoimen piirin jännite. Pakkasella tuo arvo vielä ylittyy, isommissa järjestelmissä jätetään varaa, Voc+25%

Rakentelin pienen 12V paneelijärjestelmän pakuun. Katolla on kaksi paneelia. Mun oli huomioitava säätimen jännitekatto ja hieman erikokoiset paneelit. Integroidun säätimen jänniterajoituksen vuoksi oli paneelit kytkettävä rinnan.
Rinnan- ja sarjakytkennän eroja voi katsoa tältä videolta. Sieltä löytyy muitakin perusvideoita kytkentään.

Nyt kun kennot ovat katolla niin alkaa olla aika etsiä säädin. Kennot kytketään sarjaan niin että tulee kaksi ryhmää, 4+4. Kennojen jännite on 37,5 volttia joten siitä tulee 150 volttia per ryhmä. Nämä kaksi ryhmää kytketään rinnan jolloin jännite pystyy edelleen 150 voltissa.

Sen verran ehdin jo selata nettiä että olisikohan tuossa sopiva säädin?

Amazon product ASIN B07SVRLMBG

Se on vielä avoinna että tuleeko 24 vai 48 voltin järjestelmä. Todennäköisesti 24

Amazon.com : 80 Amp MPPT Solar Charge Controller 48V 36V 24V 12V Auto, 80A Solar Panel Regulator Max Input Power 1100W-4500W, for AGM Sealed Gel Flooded Lithium Battery : Patio, Lawn & Garden

Luo tili tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Sinun täytyy olla jäsen voidaksesi jättää kommentin.

Luo käyttäjätili

Liity Konekansalaiseksi. Se on helppoa ja ilmaista!

Kirjaudu sisään

Oletko jo Konekansan jäsen? Kirjaudu sisään tästä.

Takaisin