Tervetuloa Konekansa-foorumille!

Liity Konekansa-foorumin jäseneksi (ei maksa kuin vaivan) ja käy peremmälle! Sisäänkirjautumattomana et näe aivan kaikkea foorumin sisältöä.

Mainoksiakin vilisee niin, että silmiä kirvelee. Jäsenenä elämäsi olisi paljon siedettävämpää. ;)

ATV

Viestiketju osiossa 'Maastoajoneuvot' , aloittaja Josva, 10.9.2019.

  1. Josva

    Josva Joopati joo, jaapati jaa

    Liittynyt:
    11.6.2016
    Viestejä:
    5 325
    Saadut tykkäykset:
    1 018
    All Terrain Vehicle. Suomeksi sanottuna Mönkijä.
    En löytänyt palstamme hakukoneella yleistä keskustelua näistä turhakkeista, vai ovatko ne turhakkeita?
    Itsellä ollut moinen vähän yli vuoden ja kohdakkoin sillä jatkuu 35v männikön ensiharvennus, metsäpohja on tasamaata entistä peltoa. Puut istutettu suoriin riveihin taimivälillä n; K-K 3 m, ajouria ei tarvitse raivata kuin aluskasvillisuuden osalta, viime syksyn 1 vk kokemuksella ATV teli tukkikärryllä oli todella toimiva yhdistelmä tällaiseen metsänhoitoon harraste tasolla.

    Kesällä tuli mönkijällä innostuttua ajamaan Off Road Trialia osa omisteisella metsäpalstalla, palasi elävästi mieleen nuoruus vuosien ajat 1978 - 1982 jolloin rymyttiin metsissä mini trialia mopoilla ja myöhemmin kevareilla. Näin varttuneemalla iällä kun tasapaino ei enää ole entisellä tasolla, mönkijällä sai kuitenkin samankaltaisen kokemusperäisen tuntuman lajiin.
    Edessä haasteellinen reitti, täydellinen keskittyminen vain olennaiseen ja suoritus. Hyvää aivojen nollausta ympäröivästä arkielämän hässäkästä! Toinen harraste jota lähden taas loppuviikoksi koillismaalle harrastamaan on vaellus, siinä taas ajatus saa lentää vapaan kuukkelin lailla kuin harraste mersätöissäkin.

    Oli olemassa maataloustraktori sekä moottorikelkka, tarve ilmeni kuitenkin pienelle maastokelpoiselle vetäjälle. Vaihtoehdoiksi muodostui kapea pieni hytitön nelivetotraktori / mönkijä, rapakon takana Amerikoissa näyttivät Juutupen mukaan käyttävän enemmissä määrin pikku traktoria ja Skandinaviassa taas mönkijää. Kiikun kaakun valinta päätyi mönkijään, edullisempi hankintahinta - laajempi harrastekäyttö.
    Ei kun konekansan raadin asiantuntevia mielipiteitä jakoon.
     
  2. cardaani

    cardaani Mulkwisti
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    14.12.2011
    Viestejä:
    14 971
    Saadut tykkäykset:
    2 300
    Vuosia ollut. Tänä kesänä siirrellyt auton peräkärryä, jossa rakennustelineet päälle rakennettu. Viime kesänä en sitäkään vertaa.
     
  3. V361

    V361 W.W.W.
    KK Plus ADpack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    12 574
    Saadut tykkäykset:
    1 843
    Kyllä mönkkäri on monessa paikassa eto peli, menee pienemmästä rakosesta ku raktori ja kyllä asiansa osaava kuski melkoisia taakeja kuskaa kärryssä mukana, vasitenki jos kärryssä on veto.
     
  4. Mika 82

    Mika 82 Kansalainen
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    17.11.2014
    Viestejä:
    2 124
    Saadut tykkäykset:
    594
    Oli 700cc polaris muutaman vuoden. Tehokas peli, hyvä alusta ja suht painava, joten vetopitoakin oli. Mutta juuri siinä elämäntilanteessa oli aina vähän ajoa, joten myin pois. Raskas ohjaus vekslatessa, varsinkin kärryn kanssa. Uudemmissa alkaakin olla jo ohjaustehostimet.
    Nyt mennään vanhemmalla hondalla. Pakki puuttuu, joka on iso puute. On myös kevyt, joten vetopito ei mikään mahdoton, toki hyvä kokoluokassaan. Turvallinen, koska ei tapa kuljettajaa niin herkästi päälle kaatuessaan keveydestä johtuen. Eikä uppoa, jos ajaa sulaan.
    Pienen nurmikon jyräämiseen sopi kuin nyrkki silmään.
    WP_20170507_14_43_36_Pro.jpg
     
  5. Puuha

    Puuha Kansalainen
    KK Plus pack NoAd

    Liittynyt:
    5.2.2015
    Viestejä:
    4 324
    Saadut tykkäykset:
    302
    Nuo kolmipyöräiset on tappokamppeita kun tahtoo olla aika herkkä kaatumaan. Määräänsä suhteutettuna ovat aiheuttaneet kuljettajille enemmän vahinkoa versus nelipyöräiset. Joskus nappulana itsekin pääsin tutustumaan näiden ominaisuuksiin keikahtaa ympäri ja jäin alle.

    Muutenhan kömpiä on kyllä oiva peli osaavissa käsissä. Maastossa sen sitten näkee kuka osaa ajaa. Urpo vetää niin että rapa lentää ja osaava ei anna potkia tyhjää liikkumisen ollessa muutenkin varsin maltillista. On vain aika karua kun urpo käy suolla vähän höyryjä päästämässä. Ne jäljet eivät katoa aivan heti varsinkaan niiltä paikoilta mihin kömpiä on ottanut kiinni.
     
  6. jusape

    jusape Mr Horsepower
    KK Plus ADpack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    40 483
    Saadut tykkäykset:
    2 580
    Tuo 3-pyörä 200 vaiko 250cc Honda on tasurilukolla, kiinteällä mallilla ..... Ja se pakin ketju on heikko paikka ...
     
    • Samaa mieltä Samaa mieltä x 1
  7. LPR

    LPR Kytöstelijä
    KK Plus pack NoAd

    Liittynyt:
    27.3.2013
    Viestejä:
    5 538
    Saadut tykkäykset:
    851
    Toki kaikilla vehkeillä pääsee hengestään, mutta tuo urbaani legenda kolmipyöräisten vaarallisuudesta on peräisin Jenkeistä ja on samaa tasoa kuin mr. Naderin lobbaus Chevy Corvairin vaarallisuudesta. Tilastoja lukemalla näytti, että suurin osa onnettomuuksista sattui kolmipyörääisillä. Yllättäen kolmipyöräisiä myytiin eniten, joten niille sattui eniten onnettomuuksia. Sitten eräät valmistajat, joilla ei itsellään ollut kolmipyörää valikoimissa, lobbasivat kolmipyörät kieltävän lain. Yllättäen onnettomuuksia alkoi sattuakin nelipyörille, jopa enemmän kuin kolmipyörille, kun nelipyörää markkinoitiin kaatumattomana. Eli se siitä...
     
    • Informatiivinen Informatiivinen x 1
  8. Josva

    Josva Joopati joo, jaapati jaa

    Liittynyt:
    11.6.2016
    Viestejä:
    5 325
    Saadut tykkäykset:
    1 018
    Mönkijällä siirtänyt asuntovaunun paikkaansa kesämökillä ja nyt siirtänyt vaunun talvisäilytyspaikkaansa pressutelttaan, eli Atv on oivallinen työkalu ahtaisiin paikkoihin sovitettavissa vaunuissa / kärryissä.
     
  9. james_III

    james_III Kansalainen

    Liittynyt:
    2.8.2019
    Viestejä:
    117
    Saadut tykkäykset:
    41
    Jos enemmänkin syyhyttelee Off Road ajelu niin kannattaa tutustua Off Road Suunnistukseen, tuleva kisa: http://ilmoittautuminen.mimmottis.net/moc2019kilpailukutsu Samoilla säännöillä ajetaan cupin ulkopuolellakin, mönkijöillä toki vaatii sitte sen tiimikaverin. Jos muuten vaan kisamaastoissa haluaa ajella niin löytyy safari luokka.
     
  10. Puuha

    Puuha Kansalainen
    KK Plus pack NoAd

    Liittynyt:
    5.2.2015
    Viestejä:
    4 324
    Saadut tykkäykset:
    302
    Niin, vahinkojenmäärä kaatumisesta johtuen oli lähes kaksinkertainen suhteutettuna laitteiden määriin kolmipyöräisillä.
     
  11. estate

    estate Kansalainen

    Liittynyt:
    2.1.2017
    Viestejä:
    501
    Saadut tykkäykset:
    89
    Ehta kiinalainen Keeway 300 GTX tuli viime syksynä hommattua pikkuvikaisena. Talven lykin pihan (n. 600 m2) lumet pelkän takavedon voimin ketjut takapyörissä. Hyvin luonnistu. Kesällä korjasin voimalinjan, notta kytkee etuperän ja etulukon päälle, oli edellinen huoltoukko kasannut etuperän ja lukon kytkevän vaihteiston väärin ja sähkö ei kulkenut moottorille. Kesällä lykin 10 kuutiota soraa tasaiseksi ja rimpulakärryllä kuskasin monenmoista tavaraa paikasta a paikkaan b. Kärry vaan osoittautui täysin sudeksi, akseli meni mutkalle parin multasäkin alla ja aisakin nitkahti. Lahjoitin sen naapurin riesaksi kun ensin vahvistin akselia ja aisaa. Nyt suunnitelmissa tehdä tukevampi kärry kun sattuu löytymään nurkalta 300-sarjalaisen Volvon taka-akseli, josta saa pikkumuoksilla varsin maastokelpoisen ja kestää navat kuormaa. Tulee siis yksiakselinen kun luulisin pärjääväni sillä. Puskulevyn meinaan myös muuttaa kun tällä nykyisellä ei saa kunnolla lunta kasalle. Meinaan tehdä työvälirungon vetokoukulta keulaan ja levyn aisojen sarana keulalle. Nykyisin kun on se keskikiinnitteinen runko ja aisat saranoitu suurinpiirtein akseleiden keskeltä ei levy nouse kovinkaan ylös. Akku pitäisi vaihtaa isompaan kun auratessa tahtoo virta loppua, penkin alle saa sopimaan auton akun melko helposti. Valotkin pitäisi uusia kun nuo omat on surkeat. Iloisesti yllätyin tuon kinuskin toimivuudesta, vaikka jokapaikassa lukee ettei ne kestä käyttöä. Toisaalta naapurin TGB:ssä on ongelmia ollut enemmän, varsinkin sähköt takkuaa.
     
  12. Janski

    Janski Latvassa lahoa.

    Liittynyt:
    26.7.2016
    Viestejä:
    1 711
    Saadut tykkäykset:
    405
    Emännän kaa kerran suitsukilla metsässä rymytessä tuumittiin että mihin me mönkijää tarvitaan ku meillä on suzuki (sj410):). Mahtuu melkolailla samasta reiästä ku mönkkäri ja on lämmin ja katto päällä:)
     
  13. Ultimate Welder

    Ultimate Welder Satulapummi
    KK Plus pack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    18 729
    Saadut tykkäykset:
    4 295
    Missäs isossa kömpijässä olis kardaaniveto ja erillisjousitus takana? Tommosen takarunkoa kaipailisin.
     
  14. LPR

    LPR Kytöstelijä
    KK Plus pack NoAd

    Liittynyt:
    27.3.2013
    Viestejä:
    5 538
    Saadut tykkäykset:
    851
    Likipitäen kaikissa uudemmissa nelivedoissa, poislukien jotkut Kiinalaiset. Ketjuvedot oli lähinnä 80-90-luvun juttuja. Viimeinen ketjuveto taisi olla 2000-luvun alkupuolen Polaris 6x6. Jäykkää perää käyttää lähinnä Honda, Yamahalla taitaa Grizzly 350 olla myös jäykkäperä.
     
    • Informatiivinen Informatiivinen x 1
  15. AJS

    AJS Kansalainen
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    13.11.2013
    Viestejä:
    4 599
    Saadut tykkäykset:
    644
    ??
     
  16. Mika 82

    Mika 82 Kansalainen
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    17.11.2014
    Viestejä:
    2 124
    Saadut tykkäykset:
    594
    Eppäilen, että lanaa käytetään sähkövinssillä ja sähköä menee enemmän, kuin laturi antaa. Toki se iso akku pitää sitten ladata erikseen töpselistä.
     
  17. LPR

    LPR Kytöstelijä
    KK Plus pack NoAd

    Liittynyt:
    27.3.2013
    Viestejä:
    5 538
    Saadut tykkäykset:
    851
    Juuri näin, mullakin tuolla kaupungissa sen muotoinen piha, että joutuu lumitöiden teossa kymmeniä kertoja nostamaan ja laskemaan auran. Lisäksi valot päällä päiväsaikaankin, kun joutuu yleisellä tiellä pyörimään. Ei vaan riitä orkkisakussa virta. Jatkuvasti seisoessa pidän Ctekissä kiinni, että on auraamaan lähtiessä akku täysi, mutta silti aurahommien lopussa pitää nykäisemällä käynnistää, jos sammuttaa koneen. Akku ei kyllä ole parhaassa iskussa, mutta normikäytössä on virta vielä riittänyt.
     
  18. Puuha

    Puuha Kansalainen
    KK Plus pack NoAd

    Liittynyt:
    5.2.2015
    Viestejä:
    4 324
    Saadut tykkäykset:
    302
    Nykyään kaikilla merkeillä on maastoon tarkoitetuissa erillisjousitus ja kardaaniveto lähes poikkeuksetta. Maantielle tarkoitetuissa on yleensä sitten vain jäykääperää ja myös ketjuvetoa.
     
  19. estate

    estate Kansalainen

    Liittynyt:
    2.1.2017
    Viestejä:
    501
    Saadut tykkäykset:
    89
    Justiinpa näin. Kymmeniä kertoja kun nostaa ja laskee auran sähkövinssillä niin jossakin vaiheessa loppuu virta, vaikka akku onkin hyvässä iskussa. Viime talven oli tavaratelineellä auton akku ja se yhdistetty kaapeleilla orkkis akkuun, kun kyllästyin kantamaan irtoakkua ja apukaapeleita koneen luo. Joutoajat ctekissä kiinni. Olis vaan jonkun verran siistimpi ratkaisu kun laittaisi isomman akun piiloon istuimen alle. Vähän siellä joutuu romppeita uudelleen järjestelemään, mutta kohtuu helposti pitäisi syntyä tilaa.

    Mitäs mielipuolta raati on, laitanko lumiketjuja talvella enää ollenkaan kun neliveto ja etulukko toimii? Jos laitan niin onko vaarana, että voimansiirrosta poikii jotakin nelikko päällä ajellen? Takasiin ajattelin laittaa jos laitan, toisaalta taas kun keulalla on aura painona niin voisi olla enemmän hyötyä jos laittaisi riimut eteen... hirvittää vaan, että paukahtaako etuperä ketjujen kanssa. Vai ostanko toisetkin kettingit ja laitan joka pyörään?
     
  20. LPR

    LPR Kytöstelijä
    KK Plus pack NoAd

    Liittynyt:
    27.3.2013
    Viestejä:
    5 538
    Saadut tykkäykset:
    851
    Takasiin ketjut. Itellä ainakin takapito on suurin ongelma. Kevyitä kun nuo hupivehkeet on, niin tuppaa kääntymään poikittain, jos yrittää aurata tietä sillein, ettei se kavennu joka ajolla. Eli työnnetään auran siipi väkisin penkkaan ja yritetään saada nousemaan vielä mämä lumet penkan päälle. Massa loppuu ja koko keksintö kääntyy poikittain.

    Joka nurkkaan ketjut, sata kiloa joka pyörään painoa, alennuavaihteet, millä oikeasti pääsee hiljaa ja hydraulisesti alas painatettava aura, niin lumitöistä tulisikin jotain. Vakiokuntoisena mönkkäri on kyllä pelkkä hupilelu, millä ei työnteosta oikein tule mitään.
     

Jaa tämä sivu