ATV Tielana

Viestiketju:
ATV Tielana

Oliko tiili ja betoni murskan käytössä jotain ehtoja murskan koosta?
Pitää olla jonkun firman murskaamaa, itse ei saa murskata, eli pitää käydä rahastettavana välillä. Vaatii yleensä myös jonkunlaisen luvan käyttää sitä murskaa.
 
Pitää olla jonkun firman murskaamaa, itse ei saa murskata, eli pitää käydä rahastettavana välillä. Vaatii yleensä myös jonkunlaisen luvan käyttää sitä murskaa.
Mut jos hommaa jonkun vanhan LOKOMOn leukamurskan ja ihan itte tekee ..... Eikä kerro edes äidille .....
 
Mut jos hommaa jonkun vanhan LOKOMOn leukamurskan ja ihan itte tekee ..... Eikä kerro edes äidille .....
Pitää olla jotku jätteenkäsittelyluvat betonin murskaamiseen. Ei tuo liene laitteista kiinni.
 
Joo-o, vähän nytkähteli liikkeelle. Rungon hahmottelua, ja itse asiassa heftasin jo kiinni. Ostoteriin tein "kaapparit" vanhoista lananterän pätkistä, kuluneen osan leikkasin lasmalla pois ja 12mm latasta täytettä yläpuolelle, sai suht nätin kaapparipalaset aikaan.
Runko 2200x1200mm ulkomitat, keskelle laitoin tolokkua emäputkee, jäi hytikkakippikärrystä jälelle.

Tämä takana näkyvä 150x10mm verkkoterä on spagettia. Liekkö verkko se syy miksi se on löyhä? Se tulee lyhentymään tottakai, nyt on liian pitkä. Toki sille tulee runko mihin kiinnitetään ja pitäs jäykistyä.
Kuin myös rungot tulee sinisille etuterille.


Snapshot_406.jpg
 
Ennen tampparien 'latukone' aikakautta tehtiin kelkanperässä vedettäviä lanoja, monta terää oli alla zikin zokin että polanne tasoittuisi. Ne tehtiin yleensä hyvinkin tukevarakenteisiksi ja vain mielikuvitus oli rakentelussa rajana, no nekin ajat ovat menneitä aikoja.
 
oli "haave" tehdä vieläkin pidempi runko mutta materiaali loppu kesken ja sitten tulee ongelma saada mahtumaan 4.5m traileriin yhdistelmä ajamalla,jos jos ja kerran vielä jos mönkkäri on samassa kuormassa. No jätin rungon 2200mm mittaiseksi, vetoaisa tulee joku 800-900mm pitkä sitten joskus.

Taakse pyörät ja hydrauliikka selkään että koko roskan saa nostettua hytikan voimalla pyörilleen siirtoajoa ja piha-ajoja varten mitä ei tartte lanata. Koneikko tuli chekkosslovakista 23.12 pitäs postista hakee poikkeen.
 
1990 luvulla tein kunnalle sivutöinä kyläkoulujen latuja veturina Lynx 5900, sitten yksi urakoitsija osti latukoneen ja se homma loppui sitten siihen. Eli latupohjien lana jä niille sijoilleen jonekkin paikaan mitä ennyt muista, eiköhän tuo liene siellä viellä nytkin?
 
Oman "tielanan" runkoa lyhensin, oli 4 m luokkaa nyt on n. 3 m. Vieläkin sais vähän lyhentää, edelleen noilla mökki- ja metsäautoteillä tuntuu mäennyppyjä leikkaavan liikaa.
 
Oman "tielanan" runkoa lyhensin, oli 4 m luokkaa nyt on n. 3 m. Vieläkin sais vähän lyhentää, edelleen noilla mökki- ja metsäautoteillä tuntuu mäennyppyjä leikkaavan liikaa.

alright, sitten tuo 2.2m saa välttää koska sinne tulee vielä ne tukipyörät taakse karkea 0.5m kasvaa vielä = 2.8m, no enempää ei ollu rautaakaan eikä viiti hakee kun juuttaan kallista. Kaupalliset mönkkärilanat on aika lyhkäsiä ainakin ne kinkki versiot.
 
Tulin tähän velipojan hallille traktoria korjaamaan kun herra ite Lapissa ja kuskil ongelmia koneen kans.. Muistin lanan ni kävin ottaa pari räpsyä. Pimeä ja romun keskel. Käsittääkseni tuo on sama runko kun muissakin kärryis. Tuo itse lana on nopea tuosta irrottaa ja tukki pankot vaan tilalle. Noin 140cm työ leveys ja terät asettuu noin 230cm alalle. Kokonais pituus noin 320cm
20221226_132338.jpg 20221226_132356.jpg 20221226_132425.jpg
 
Tulin tähän velipojan hallille traktoria korjaamaan kun herra ite Lapissa ja kuskil ongelmia koneen kans.. Muistin lanan ni kävin ottaa pari räpsyä. Pimeä ja romun keskel. Käsittääkseni tuo on sama runko kun muissakin kärryis. Tuo itse lana on nopea tuosta irrottaa ja tukki pankot vaan tilalle. Noin 140cm työ leveys ja terät asettuu noin 230cm alalle. Kokonais pituus noin 320cm
Näytä liitetiedosto 107738 Näytä liitetiedosto 107739 Näytä liitetiedosto 107740

Hyvä nähä kuvia.

Aloin omaani hahmottaa jos sittenkin laittasin neljännen terän. Viimeinen olisi vain kampa (=tuo verkkoterä ylemmässä kuvassa) joka ei painanata massaa lainkaan, jopa sentin-kaksisenttiä ylhäällä suhteessa etummaisiin teriin. Muutoin mönkkärin vetokykyloppuu kesken. Kampa sais olla tuolleen tukipyörien jälkeen ihan viimeisenä. Tuo oma 220cm runko riittäänee 3 terälle, kun tässäkin on 230cm matkalla terät.
 
Miten, kumpi petti?

Koko vetokoukku kaikkineen nivelineen sen verran kulunu että jotenki se vaan mahtu vetolenkki tulemaan koukun ja ylävastimen välistä vaikka ei siinä ees ollu silmiin nähtävästi semmosta rakoa , hitsailin ylävastimeen lisää tavaraa nii ei sen jälkeen irronnu vaikka lana joskus nosti koko takapään ilmaan raktorista.
 
Koko vetokoukku kaikkineen nivelineen sen verran kulunu että jotenki se vaan mahtu vetolenkki tulemaan koukun ja ylävastimen välistä vaikka ei siinä ees ollu silmiin nähtävästi semmosta rakoa , hitsailin ylävastimeen lisää tavaraa nii ei sen jälkeen irronnu vaikka lana joskus nosti koko takapään ilmaan raktorista.

Okei, piilevä vika joka yllätti traktorimiehen.
 
Tämä topicci tuntui tutulta, niinhän se olikin, juutuubjsta tuttu, Tommis work shop
Joo jotain oon sinne laittanna. Nyt vähän polkee lana paikallaan ku ootan sylintereitä. En oo tänne muistanna kuviakaan laittaa, toki ei isommin ole edistynyt kuin että terät alkaa olla kiinni.
 
hittaasti etenee. no eilen tuli uusi sylinteri (musta) tukipyörille, toinen oli entuudestaan ja vetoaisaa sain mallilleen. Seuraavaksi sais alkaa hitsaamaan ympäriinsä osia kiinni ja vetoaisaan lyhentää kobelcon entinen sylinteri. Takaterän säätösylinteri 600mm iskulla on tilluussa. Neljäs terä eli karheenlevitin on isoponnistelu muotoilla jahka kaikki muut osat on hitsattu kiinni.

Snapshot_481.jpg Snapshot_482.jpg Snapshot_483.jpg
 
Takaisin
Ylös