Tervetuloa Konekansa-foorumille!

Liity Konekansa-foorumin jäseneksi (ei maksa kuin vaivan) ja käy peremmälle! Sisäänkirjautumattomana et näe aivan kaikkea foorumin sisältöä.

Mainoksiakin vilisee niin, että silmiä kirvelee. Jäsenenä elämäsi olisi paljon siedettävämpää. ;)

Apua kaivataan porilaiselle

Viestiketju osiossa 'Maamoottorit, moottoritekniikka' , aloittaja Ippe, 25.8.2014.

  1. Ippe

    Ippe Tulokas

    Liittynyt:
    25.8.2014
    Viestejä:
    2
    Saadut tykkäykset:
    0
    BMW 8 heppainen ei tahdo käynnistyä. Olisiko jollakulla aikaa/kiinnostusta tulla katsomaan mikä mättää. kone on Kirkkonummella. Maksan matkakulut. Ilpo. 050 3202 949.
     
  2. nelosnuhvi

    nelosnuhvi Kansalainen

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    190
    Saadut tykkäykset:
    0
    Ihan tuonne asti ei viitti lähteä, mutta onko moottori ollut sinulla käynnissä vai onko tuore hankinta? Eli onko käynnistysohjeet tiedossa?

    Mutta näin kaukoapuna muutama juttu, ruuvaa suuttimen putki irti(voi ottaa myös suuttimineen jos lähtee, varovasti) ja painase syöttöpumpun käsikahvasta, ruikkasee tällöin putken päästä? Eli kulkeeko polttoaine perille asti. Jos ei kule niin on helppo sekin laittaa, voin neuvoa sitten.

    Jos polttoaine kulkee ok, niin onko moottorissa puristuksia, kovin helposti ei käsin pyörittämällä pitäisi puristuksen yli mennä. Sitten yleisin "vika" on se että kuulaa ei saada tarpeeksi kuumaksi, vaatii oman aikansa eikä tässä voi oikaista juurikaan. Puhallushanasta pitäisi tulla täysin valkeaa savua syöttöpumpun käsikahvaa painettaessa, silloin kuula on tarpeeksi kuuma.

    Kannattaa muuten tarkistaa ettei öljyä kerry kampikammioon, pohjassa olevaa hanaa kannattaa käyttää usein. Samoin äänenvaimentimen pohjalle saattaa öljyä kertyä, tyhjennys kanssa. Tietysti voi muutakin ongelmaa olla käynnistyksessä esim. imuilman läppäventtiilien jumitus mutta nämä on tosi harvinaisia.

    Tuossa video keväältä, kun yritin ensikäynnistystä vuosikymmeniä seisoneelle 8-10hv Porilaiselle, vähän temppuili vastaan mutta lähti kuitenkin. Nykyisin tämäkin lähtee jo normaalisti käyntiin kun oppi uudelleen mitä varten on aikoinaan tehty:heko: http://nelosnuhvi.kuvat.fi/kuvat/Maamoottori-projekteja+2013-2014/MVI_2459_001.avi
     
  3. Ippe

    Ippe Tulokas

    Liittynyt:
    25.8.2014
    Viestejä:
    2
    Saadut tykkäykset:
    0
    Kiitos tuosta, nuo ovat kunnossa. Mutta mikä on käymissuunta? Ohjekirja neuvoo myötäpäivään (vauhtisiivan yläreunan osoittaessa kohti äänenvaimentajaa) mutta jos oikein näen niin sinun kone käy vastapäivään? Ilpo
     
  4. nelosnuhvi

    nelosnuhvi Kansalainen

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    190
    Saadut tykkäykset:
    0
    Porilainen käy yhtähyvin kumpaankin suuntaan. Taitava masinisti osaa vaihtaa käymissuunnankin pelkällä syöttöpumpun käsikahvalla.. Kuula pitää vaan olla tarpeeksi kuuma, ihan kuten käynnistettäessä.
     
  5. Nuhvelentin veli

    Nuhvelentin veli Kansalainen

    Liittynyt:
    22.5.2016
    Viestejä:
    7
    Saadut tykkäykset:
    0
    Yleisin ongelma käymähaluttomuuteen ovat polttoainepumpun takaiskuventtiilit.. painepuolen venttiili löytyy pumpun päältä suihkun putken lähdöstä.. Putki irti, sen alta löytyy - kanta. pyöritä se ylös, sen alla on jousi ja kuula. Alkuperäinen ohje neuvoo tyssäämään kuulan venttiilin runkoon. Homma onnistuu vasaralla ja 6mm tuurnalla, mutta koneiden iän huomioon ottaen, suosittelisin käyttämään myös venttiilin kuulan ulkona. Siinä ei kestä olla naarmuja, tai syöpymiä.

    Toinen oire, jonka vuotava painepuolen takaiskuventtiili aiheuttaa, on suihkun tukkeentuminen karstasta.. Voin kokemuksesta sanoa, että on suoraan pirullinen aukaistava, jos alkuperäisessä mitassa...
     

Jaa tämä sivu