Alumiiniputkenpäänhitsauslaite

Viestiketju:
Alumiiniputkenpäänhitsauslaite

refy

Kasvis
KK Plus pack
Liittynyt
4 Joulukuu 2011
Viestit
8,190
Jos pitää alkaa tehdä kuvan mukaisia kennoja sarjatyönä, niin se ehkä onnistuisi laitteella, johon häkkyrä kiinnitetään vuorollaan pystyyn jokaisesta putkesta. Kun painetaan nappia, laite alkaa pyörittää häkkyrää pystyakselin ympäri, ja nopeuden vakiinnuttua surraa vakietäisyydellä putken yläpäästä olevalla MIG-suuttimella täyden kierroksen.

EJlfixPXUAYg_oc
 
Yhden kappaleen vois tehdä siten että ruustukissa olis akseli pystyssä, pohjalle painelaakeri, sen päälle ketjupyörä ja ohjainlaakeri, yläpäähän myös ohjainlaakeri. Hitsusmenetelmäksi ottaisin tigin. Putki tulis muutaman millin yli päätytason, jolloin ei tarvii hitsauslankaa erikseen.

Jos noita pitäis hitsata tuhansia tai enemmän niin ehkä vaakatasossa. Kappale paikallaan ja kolvi tekee pyörähdys liikkeen.
Kappaleen molemmin puolin muutamia lyhyitä ohjurikartioholkkeja, holkkien liike sisään-ulos vain 10 - 15 mm. Kappaleen alla olis siirtopöytä, joka nostaa-laskee ja siirtää eteen-taakse kappaletta ohjelman mukaisesti oikeassa hitsausjärjestyksessä.

Niin, osaiskohan robotti tikata nuita ilman että kappale liikkuu?
 
Markkinoita on tuhansille jos proto osoittautuu toimivaksi. Kyseessä on kehikko, jolla Chevy Voltin akkupaketin voi uudelleenkennottaa Tesla model kolmosen kennoilla. Noita menee kolme yhteen Volttiin.
 
Jaa, sitten en ehken hitsais ollenkaan vaan prässäisin mekaanisesti molemmat päät samalla kertaa. Siis vaakapöytä ja paikallaan olevat tuurnat, kappale liikkuis pöydällä sopivin portain. Oikea keskityskin hoituis samalla. Olis paljon nopeampaa ja energiatehokkaampaa.
 
Pitää pitää jäähdytysnesteet sisällä vaikka ajettaisiin puoli miljoonaa km sorateitä. Hitsaus ehkä luotettavampi pitkän päälle.
 
Taitaapi vaan uudet akut maksaa enemmän kuin auton arvo on.
 
Tossa jo aattelin jotta jäähdytyksen vuoksi pitää olla metallia toi systeemi. Olisin muuten ehdottanut muovista ....mutta tosiaan jäähdytysominaisuudet heikkenee rajusti, vaikka kennoputkien väliin voisikin tehdä jäähdytyskanavia.

Eikös palstalla ole robottihitsauksesta tietäviä, itselle ainakin tuli se heti ekana aatoksiin, jotta putket päätylaippoihin ja robo hitsaa kiinni.
Sitte materiaalikysymys, toki painon säästämiseksi alumiinia, mutta jos hitsaustekninen syy vaatii tai on edullisempaa/helpompaa tehdä teräksestä, onko estettä...
 
Nykyisellään uudelleenkasatut akut maksavat $3750 mutta Voltin pussiakkuja ei maailmasta löydy loputtomiin. Ideana tässä on mahdollistaa uudelleenkennotus kolaroiduista Tesloista saatavilla akuilla. Kennot saisi noin tonnilla ja muut värkit viidelläsataa, joten kyllä tuosta katetta jäisi ihan mukavasti.
 
8000-9000 e välillä näyttää Voltien hintapyynnöt olevan... Ei paljoo kannata akkuja uusia, kun maksaa jo puolet auton hinnasta. Ei nosta auton arvoa niin paljoa.
 
Nyt en tajua. Ei kai se auton loppuosan arvo vaikuta akun arvoon. Akku saa olla vaikka 90 % auton arvosta.
 
Pitää pitää jäähdytysnesteet sisällä vaikka ajettaisiin puoli miljoonaa km sorateitä. Hitsaus ehkä luotettavampi pitkän päälle.

Polttisten alusyylärit tehdään paljolti juurikin prässäämällä putki päätylevyyn.
 
Tuossa on aika iso massa, kun joka putki on täynnä 21 mm litiumpattereita.
Tietty jos prässäisi jonkun kumin väliin niin saisi liitokseen vähän elastisuutta.
 
Paineen- ja vedenpitävään prässihommaan tarttee olla putken sisään menevä laajeneva tuurna jolla saadaan "kaulusta" eli putken laajenemaa molemmille puolille päätylevyä, en luottaisi pelkkään prässäyksen yhteydessä reiän reunoihin laajenevan ja reunojen päälle laipaksi kääntyvän putken pitokykyyn, varsinkaan jos siellä on sitten sähköä sisällä...
Tietysti näitä on monessakin tarkoituksessa valmistettuja laitteita, mutta tällaisen prässityökalun aloituskustannukset ovat melko huomattavat. Eli kallistuisin edelleen hitsaukseen robotilla...
 
Jos hitsata halutaan niin ei kai tuo välttämättä tarvitse robottia. Sopiva jigi johon keskitetään putken mukaan ja lasketaan päälle TIG-kolvi joka kiertää ympäri vakioetäisyydellä, pyörittämässä voi olla vaikka joku kesäesa. :) Ja kuten aiemmin mainittu, putki kun tulee vähän yli tason niin ei tarvita lisäainelankaakaan. Toki jos volyymit on tuhansia tai kymmeniä tuhansia niin sitten robotti lienee järkevämpi kun se voi takoa noita tauotta jos vielä toinen robotti vaihtaa kappaletta.
 
Takaisin
Ylös