Tervetuloa Konekansa-foorumille!

Liity Konekansa-foorumin jäseneksi (ei maksa kuin vaivan) ja käy peremmälle! Sisäänkirjautumattomana et näe aivan kaikkea foorumin sisältöä.

Mainoksiakin vilisee niin, että silmiä kirvelee. Jäsenenä elämäsi olisi paljon siedettävämpää. ;)

Alumiinin,messingin sulattaminen/valaminen

Viestiketju osiossa 'Valmistus, työkalut' , aloittaja klappi, 24.9.2019.

  1. klappi

    klappi jakkarakuski
    KK Plus pack NoAd

    Liittynyt:
    4.6.2016
    Viestejä:
    7 466
    Saadut tykkäykset:
    2 989
    juu ei tullut lastuja sulateltu kun on kaikkea muuta kiekuraa joukossa....piti hiukan sorvia putsata ennen eilistä höyläystä.

    20191002_203032.jpg
     
  2. klappi

    klappi jakkarakuski
    KK Plus pack NoAd

    Liittynyt:
    4.6.2016
    Viestejä:
    7 466
    Saadut tykkäykset:
    2 989
    • Samaa mieltä Samaa mieltä x 1
  3. klappi

    klappi jakkarakuski
    KK Plus pack NoAd

    Liittynyt:
    4.6.2016
    Viestejä:
    7 466
    Saadut tykkäykset:
    2 989
    Polttimelle pitäis reikä kairata...:raaps:
    20191005_122953.jpg
     
    • Tykkään Tykkään x 2
  4. klappi

    klappi jakkarakuski
    KK Plus pack NoAd

    Liittynyt:
    4.6.2016
    Viestejä:
    7 466
    Saadut tykkäykset:
    2 989
    Ois tuon voinu tehä ulkonakin :mphh:

    20191005_125342.jpg
     
    • Informatiivinen Informatiivinen x 1
  5. klappi

    klappi jakkarakuski
    KK Plus pack NoAd

    Liittynyt:
    4.6.2016
    Viestejä:
    7 466
    Saadut tykkäykset:
    2 989
    1.6kg meni kaasua eiliseen aluvaluun....pullon paino nyt 13.5kg
     
  6. klappi

    klappi jakkarakuski
    KK Plus pack NoAd

    Liittynyt:
    4.6.2016
    Viestejä:
    7 466
    Saadut tykkäykset:
    2 989
    Jaahas laatu alkaa heikkenemään.....huokonen löydetty :eek:

    20191005_135346.jpg
     
  7. jusape

    jusape Mr Horsepower
    KK Plus ADpack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    41 193
    Saadut tykkäykset:
    2 621
    Eihän siittä voi tulla kuin sekundaa, kun epämääräinen sähköputkimies tekee ....
     
    • Informatiivinen Informatiivinen x 1
  8. Mikael

    Mikael Ken sent me
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    4.6.2015
    Viestejä:
    2 338
    Saadut tykkäykset:
    538
    Jos ei teräpalat varressa ole alumiinille tarkoitetut niin saattaa tehdä kiusaa, materiaalin laadusta riippuen. Löytyykö tallista pikaterästä? Siihen hiomaan leikkaava terä ja sillä kokeilemaan.

     
    • Tykkään Tykkään x 1
  9. klappi

    klappi jakkarakuski
    KK Plus pack NoAd

    Liittynyt:
    4.6.2016
    Viestejä:
    7 466
    Saadut tykkäykset:
    2 989
    Taitaa löytyä ja kokeiltu on eri kierroksilla....pitää vissiin ruveta käyttää sinolia :huikat: :Häh:

    20191005_141429.jpg
     
    • Tykkään Tykkään x 1
  10. kymi

    kymi Keski-ikääntynyt Apinamies
    KK Plus ADpack NoAd

    Liittynyt:
    19.5.2018
    Viestejä:
    2 660
    Saadut tykkäykset:
    428
    Ai nyt vasta? Ootko menny ja turaillu selvispäiten tähän asti?
     
  11. Jurpolukki

    Jurpolukki Syytinkiläinen

    Liittynyt:
    23.11.2013
    Viestejä:
    2 018
    Saadut tykkäykset:
    283
    Lienee se terä alumiinille olla pitkällä puuterän muotoa ja sitte hionta naarmuja ei tarvita ja jos tulee niin lastun kulku suuntaan
     
  12. klappi

    klappi jakkarakuski
    KK Plus pack NoAd

    Liittynyt:
    4.6.2016
    Viestejä:
    7 466
    Saadut tykkäykset:
    2 989
    tilasin alumiinille tarkoitettuja teräpaloja.
    20191006_152442.jpg
     
    • Tykkään Tykkään x 3
  13. james_III

    james_III Kansalainen
    KK Plus pack NoAd

    Liittynyt:
    2.8.2019
    Viestejä:
    223
    Saadut tykkäykset:
    64
    Nämä on askel oikeeseen suuntaan, mutta ei välttämättä oikotie onneen. Hyvin lastuttavassa aluminiumissa (aka. messumetalli) on hyppysellinen lyijyä seassa, jo alkaa lastukaukalo rapista. Itse kokeilisin järkyttävällä nirkonsäteellä elikkä, joku teränpidin, johon menee pyöreäteräpala R5 tjsp. Jos ongelma pelkkä loppu pinta, niin aina voi ajaa esim pistoterällä 0.2 lastulla sivuttain, terä karvan verran vinossa. Jostakin syystä syötön suunnalla on merkitystä toisissa koneissa.

    Sinolikin kyllä auttaa leikkuuttapahtumaa, mutta itse en käytä. Rökypinta suurella todennäkösyydellä johtuu alumiinin sulamisesta terän kärkeen, lastu ei leikkaudu/kulje kunnolla. Pikateräksestä voi tommosta sädeterääkin kokeilla muotoilla, ongelma voi olla soveltuvan rintakulman aikaansaaminen, että lastut kulkee, eikä sula. Terän pitäisi sitte olla todellakin terävä, timantilla viimeistelty. Randomi alumiini tosiaan voi olla kovinkin hankalaa ainetta, mitä puhtaampaa sitä V tyylimäisempää.
     
    • Tykkään Tykkään x 1
  14. kymi

    kymi Keski-ikääntynyt Apinamies
    KK Plus ADpack NoAd

    Liittynyt:
    19.5.2018
    Viestejä:
    2 660
    Saadut tykkäykset:
    428
    Kyllä käsittääkseni sinoli on hyvinkin läsnä näissä sorvauksissa...
     
  15. klappi

    klappi jakkarakuski
    KK Plus pack NoAd

    Liittynyt:
    4.6.2016
    Viestejä:
    7 466
    Saadut tykkäykset:
    2 989
    Ei oo sinolia koko tontilla....täytyis kyllä hommata ;)
     
  16. jusape

    jusape Mr Horsepower
    KK Plus ADpack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    41 193
    Saadut tykkäykset:
    2 621
    Eiks Nallejuoma kelpaa ???
     
  17. klappi

    klappi jakkarakuski
    KK Plus pack NoAd

    Liittynyt:
    4.6.2016
    Viestejä:
    7 466
    Saadut tykkäykset:
    2 989
    Kuulemma sinoli on parempaa....täytyy testata o_O
     
  18. klappi

    klappi jakkarakuski
    KK Plus pack NoAd

    Liittynyt:
    4.6.2016
    Viestejä:
    7 466
    Saadut tykkäykset:
    2 989
    Borax saapui...upokas vielä jossain postin hyvässä "jemmassa".

    Tuo tulilaastivalu saa vissiin kuivua 2viikkoo ennen täyttä hönkää :epätieto:
     
    • Samaa mieltä Samaa mieltä x 1
  19. jaketech

    jaketech Kansalainen

    Liittynyt:
    11.4.2015
    Viestejä:
    119
    Saadut tykkäykset:
    13
    laittoin tohon öljypolttimen tilalle, ei vaan pala liekki jos nakkaa kannen paikalleen. taitaa olla 2" reikä liian pieni?
     
  20. Jurpolukki

    Jurpolukki Syytinkiläinen

    Liittynyt:
    23.11.2013
    Viestejä:
    2 018
    Saadut tykkäykset:
    283
    Tänne on kertynyt tieto/taito jonnin verran niin onnistuisko tuon valimohitsaus? Vaikuttaa kyllä luvattoman kevyeltä joten lienee magnesiumia.

    Vai tekkee raudasta kuha n löydä reijänpätkiä rauta kuorilla.

    PA120145.JPG
     

Jaa tämä sivu