Alumiinin,messingin sulattaminen/valaminen

Viestiketju:
Alumiinin,messingin sulattaminen/valaminen

juu ei tullut lastuja sulateltu kun on kaikkea muuta kiekuraa joukossa....piti hiukan sorvia putsata ennen eilistä höyläystä.

20191002_203032.jpg
 
1.6kg meni kaasua eiliseen aluvaluun....pullon paino nyt 13.5kg
 
Jaahas laatu alkaa heikkenemään.....huokonen löydetty :eek:

20191005_135346.jpg
 
Eihän siittä voi tulla kuin sekundaa, kun epämääräinen sähköputkimies tekee ....
 
Jos ei teräpalat varressa ole alumiinille tarkoitetut niin saattaa tehdä kiusaa, materiaalin laadusta riippuen. Löytyykö tallista pikaterästä? Siihen hiomaan leikkaava terä ja sillä kokeilemaan.

 
Jos ei teräpalat varressa ole alumiinille tarkoitetut niin saattaa tehdä kiusaa, materiaalin laadusta riippuen. Löytyykö tallista pikaterästä? Siihen hiomaan leikkaava terä ja sillä kokeilemaan.


Taitaa löytyä ja kokeiltu on eri kierroksilla....pitää vissiin ruveta käyttää sinolia :huikat: :Häh:

20191005_141429.jpg
 
Lienee se terä alumiinille olla pitkällä puuterän muotoa ja sitte hionta naarmuja ei tarvita ja jos tulee niin lastun kulku suuntaan
 
tilasin alumiinille tarkoitettuja teräpaloja.
20191006_152442.jpg
 
tilasin alumiinille tarkoitettuja teräpaloja.
Näytä liitetiedosto 52254
Nämä on askel oikeeseen suuntaan, mutta ei välttämättä oikotie onneen. Hyvin lastuttavassa aluminiumissa (aka. messumetalli) on hyppysellinen lyijyä seassa, jo alkaa lastukaukalo rapista. Itse kokeilisin järkyttävällä nirkonsäteellä elikkä, joku teränpidin, johon menee pyöreäteräpala R5 tjsp. Jos ongelma pelkkä loppu pinta, niin aina voi ajaa esim pistoterällä 0.2 lastulla sivuttain, terä karvan verran vinossa. Jostakin syystä syötön suunnalla on merkitystä toisissa koneissa.

Sinolikin kyllä auttaa leikkuuttapahtumaa, mutta itse en käytä. Rökypinta suurella todennäkösyydellä johtuu alumiinin sulamisesta terän kärkeen, lastu ei leikkaudu/kulje kunnolla. Pikateräksestä voi tommosta sädeterääkin kokeilla muotoilla, ongelma voi olla soveltuvan rintakulman aikaansaaminen, että lastut kulkee, eikä sula. Terän pitäisi sitte olla todellakin terävä, timantilla viimeistelty. Randomi alumiini tosiaan voi olla kovinkin hankalaa ainetta, mitä puhtaampaa sitä V tyylimäisempää.
 
Kyllä käsittääkseni sinoli on hyvinkin läsnä näissä sorvauksissa...
 
mulla on 53kw teho 5bar paineella mutta säädin on max 4bar että riitääkö. aikasemin oon sulattanut vanhalla oilon juniorilla. mulla on vanhaan paksuseinämiseen tynnyriin ladottu tulitiiliä pesäksi. päälle tulee pelistä tehty kansi missä on villaa eristeennä ja 2" putkestä ilmaaukko.

laittoin tohon öljypolttimen tilalle, ei vaan pala liekki jos nakkaa kannen paikalleen. taitaa olla 2" reikä liian pieni?
 
Tänne on kertynyt tieto/taito jonnin verran niin onnistuisko tuon valimohitsaus? Vaikuttaa kyllä luvattoman kevyeltä joten lienee magnesiumia.

Vai tekkee raudasta kuha n löydä reijänpätkiä rauta kuorilla.

PA120145.JPG
 
Takaisin
Ylös