Tervetuloa Konekansa-foorumille!

Liity Konekansa-foorumin jäseneksi (ei maksa kuin vaivan) ja käy peremmälle! Sisäänkirjautumattomana et näe aivan kaikkea foorumin sisältöä.

Mainoksiakin vilisee niin, että silmiä kirvelee. Jäsenenä elämäsi olisi paljon siedettävämpää. ;)

Alkalyyttibensa eli pienkonebensa

Viestiketju osiossa 'Pienkoneet' , aloittaja Puuha, 13.2.2015.

  1. Puuha

    Puuha Kansalainen
    KK Plus pack NoAd

    Liittynyt:
    5.2.2015
    Viestejä:
    4 557
    Saadut tykkäykset:
    308
    Koska näistä ei haun mukaan ole keskusteltu, olisiko avaus paikallaan?

    Kuinka moni käyttää? Huomatut erot käytännössä? Mahdollinen emppiirisen testin suorittaminen joukolla?

    Ajatus testaukselle voisi olla paikallaan sillä kyseisen bensan todetaan myyntipuheissa puhdistavan moottoria. Kuvasin itseltä moottorisahan tulpat kun molemmilla tulpilla on sahattu vaihdon jälkeen 20 litraa polttoainetta. Erona on että toisessa sahassa on käytetty 98e5+2% ja toisessa valmissekotteista 2% pienkonebensaa.

    20150213_110030.jpg
     
  2. borg

    borg administi
    Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    18.4.2011
    Viestejä:
    21 878
    Saadut tykkäykset:
    3 571
    Minä olen käyttänyt kyseistä bensaa muutaman vuoden. Syystä että aina lähtee saha käyntiin, vaikka seisoisi pitkään. Ei käryä. Maksaa tietysti ihan liikaa, mutta sen vielä kestää, kun omia sahauksia ei niin mahdottomasti ole.
     
  3. Puuha

    Puuha Kansalainen
    KK Plus pack NoAd

    Liittynyt:
    5.2.2015
    Viestejä:
    4 557
    Saadut tykkäykset:
    308
    Tämä on siitä jännää ainetta että moni joka sitä ensimmäistä kertaa kaataa koneeseen ei ymmärrä sitä että myös kaasaria pitäisi hienosäätää. Moottorisahan käyttäjille säätö on varsin tuttua varsin jos sahailee kesmäärää enemmän. Säätö koskee samoin myös 4-t pienkoneita, aina pitäisi malttaa säätää kaasari tankissa olevan aineen mukaan. Tämä 4-t säätö lienee monelle paljon vieraampaa toimintaa.

    Monelle tämä säätämättömyys on tehnyt sen ettei pienkoneet kaikki ole käyneet tai lähteneet käyntiin pienkonebensalla. Toinen mikä myös koneissa on että käynti voi olla vajaata tai heikkoa johtuen siitä että pienkonebensasta puuttuu herkästi syttyvät bentseenit jotka helpottavat käynnistymistä. Näiden puute yhdessä karstan kanssa voivat aiheuttaa harmaita hiuksia kunnes kone on "oppinut" ja puhdistunut uudelle polttoaineelle. Itse epäilen tätä väitettä että kone puhdistuisi tai ei toimi pienkonebensalla, ja haluaisin tähän jonkinlaisia vastauksia joko itse kokeilemalla omilla laitteilla tai/ja sitten muiden kokemusperäisiä ajatuksia/kuvia.

    Tässä asiaa kahloessa ja eri moottorien polttoainesuosituksia lukeneena lähes kaikissa tunnetuissa moottorimerkeillä loistaa suositus käyttää pienkonebensaa aina ensisijaisesti mutta todetaan myös se että voidaan käyttää e10 bensaa. Itse ymmärtäisin valmistajien tarkoittavan tällä sitä että ensisijaisesti jos saatavilla on pienkonebensaa tulisi sitä käyttää, vasta sen jälkeen 98e5 ja jos tarjolla ei muuta ole niin 95e10. Joillekkin tämä tarkoittaa automaattisesti sitä että kaadetaan sitä 95e10 tankkiin kun sitä ei erikseen kielletä.

    Moni pitää pienkonebensaa tyhmien ostoksena mutta unohtavat samalla alkoholin jota normaalissa pumppubensassa on max. 5 tai max. 10% (kumpaa laatua sitten hankkii) haittaa öljyn kiinnittymistä voideltavien pintoihin ja pesten niitä. Etanoli vaatii siis entistä parempia ja kalliimpia öljyseoksia jotta voidaan taata 2-t moottoreiden riittävä voitelu. Perus 2-t öljyt eivät kaikki sovellu edes etanolin kanssa käytettäväksi vaikka niitä myydään. Vaikka markkinoilla on tarjolla jo 2-t öljyjä jotka on suunnitelut jopa 40% alkoholimäärille tästä huolimatta kannetaan sitä halvinta Self Mixiä kaikkiin 2-t laitteisiin. Tiedä sitten kumpi on tyhmempää, haitata voitelua tietämättään/tiedostaen "väärillä" valinnoilla vai käyttää suositeltua polttoainetta?

    Mielenkiintoinen havainto oli myös silloin kun etanolia alkoi bensan sekaan ilmestymään rapia pari vuotta sitten oli se että itse sekoitetun seosbensan kerrostuminen öljyn osalta nopeutui huomattavasti ja aina tankatessa piti astiaa ravistella huolella ennen kuin kaatoi sahaan. Samoin sahaa piti aina heilutella jos tankkiin oli bensiiniä jäänyt ennen käynnistystä. Pienkonebensassa tätä ei havaintojeni mukaan juurikaan tapahdu joten tuo pöntön vispaaminen on sittemmin jäänyt.

    Olen myös huomannut että keskusteluissa on tietynlaisia valmiita olettamuksia jotka perustuvat ns. mutu (musta tuntuu) tietoon sekä ennakkoluuloihin ja lopullinen näyttö jää aika vaisuksi, jolloin tulee vaikutelma ettei kaikki yksityiskohdat ole olleet aivan kohdallaan. Jossain tapauksissa perusteluita väitteille ei voida antaa koska niitä ei ole. Toivoisin että täällä mutu-keskustelu jäisi vähemmistöön ja pyrittäisiin löytämään perusteluita väitteille porukalla.
     
  4. jip59

    jip59 Kaikkea harrastava
    KK Plus pack NoAd

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    2 101
    Saadut tykkäykset:
    339
    En uskaltaisi paljoakaan kommetoida lopputulosta kun kyseessä on noinkin erilaiset koneet. Tulpathan ovat kuvan perusteella täysin eri laitteista. Kokeilu olisi varminta suorittaa samalla koneella ja vain tulppaa vaihtaen polttoaineen vaihdon yhteydessä.
     
  5. AJS

    AJS Kansalainen
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    13.11.2013
    Viestejä:
    5 012
    Saadut tykkäykset:
    682
    Vähän on kokemusta moisesta liemestä ja sitäkin vain Nesteen ja Aspenin 2T sopivasta.
    Hyvin on sahat , raikkurit ja lehtipuhaltimet toimineet jo kahtena kesänä.
    Kevätkäynnistykset helpottuneet huomattavasti.
    Säätötarvetta melkoisen vähän, jos ollenkaan kun huollon aikaan säädetään muutenkin.
     
  6. Puuha

    Puuha Kansalainen
    KK Plus pack NoAd

    Liittynyt:
    5.2.2015
    Viestejä:
    4 557
    Saadut tykkäykset:
    308
    Niin, tuo oli nyt tuollainen aloituskuva tilanteesta. Toinen on 136 ja toinen 545 Husku. Jos vetäisi molemmilla vehkeillä 5 litraa toisella polttoaineella ja tehdä tarkastus tulppiin. Kehuvat että jo kaksi tankillista riittää selviin muutoksiin palotilan karstan määrässä. Pitäisi siis näkyä tulpan puhdistumisena kaiken järjen mukaan. Katsotaanpa tilannetta kun taas pääsee tuonne metsään touhuamaan. Nyt jää kannot turhan korkeiksi. Tarvittaessa voi tietysti vaihtaa tulpat ja vetää toiset 5 litraa.
     
  7. AJS

    AJS Kansalainen
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    13.11.2013
    Viestejä:
    5 012
    Saadut tykkäykset:
    682
    luulen että pitkää siivua pitää vetää että tulppa puhdistuu,mutta mukava kuulla tuloksia kunhan pääset kokeilemaan.
    Tulppia oon vaihdellut vaihtelevasti mutta yksi vuoteen vähintään koneen käyttöasteesta riippuen, yleensä kahdesti eli kevät ja kesähuollon aikana.
    Pitääpä kattoa onko eroja tulpissakin tuolla pienkonebensalla nyt keväthuollon aikaan.
    Niin joo sahoja on nyt huollettavana n.15 raikkureita 10. pensassahoja 4. monitoimivarsia 6. lehtipuhaltimia 8. jne...omat romut sitten päälle.
    Noista saanee jo jonkunlaista kokemusta miten alkylaatti toimii :)
     
  8. sittis

    sittis Kansalainen

    Liittynyt:
    11.10.2014
    Viestejä:
    759
    Saadut tykkäykset:
    571
    Muutamilla Nesteen asemilla pienkone bensaa myydään mittaritavarana. Paikallisella asemalla näytti litrahinta olevan 1,999€/L viimeksi ohi ajaessani.
    neste.fi/
     
  9. Puuha

    Puuha Kansalainen
    KK Plus pack NoAd

    Liittynyt:
    5.2.2015
    Viestejä:
    4 557
    Saadut tykkäykset:
    308
    Tämä on aika valitettavaa että pumput ovat keskittyneet pitkälti etelään. Lähimpään taitaa olla matkaa tällä hetkellä n. 600 km päässä ja olisi Jyväskylässä.
     
  10. Puuha

    Puuha Kansalainen
    KK Plus pack NoAd

    Liittynyt:
    5.2.2015
    Viestejä:
    4 557
    Saadut tykkäykset:
    308
    Sinullahan oivat mahdollisuudet seurata sitten onko käytännön eroja itse koneeseen. Toki käyttäjän omat tottumukset vaikuttavat sitten myös koneen kulumiseen.
     
  11. AJS

    AJS Kansalainen
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    13.11.2013
    Viestejä:
    5 012
    Saadut tykkäykset:
    682
    Muuta koetta ei oo tullut tehtyä, kaksi kesää laitteet toimineen ihan ok ja käyttö on ammattikäyttöä.
    Pitäisi ajaa rinnakkain perinteisellä ja alkylaatilla, just samat työt ennen kuin isommin pääsisi vertaamaan.
    Raikkurit ja puhaltimet tekee varmaan eniten työtunteja
    Moottorisahat vähemmän mutta niitä käytetään muuhunkin kuin puunsahaukseen....
    Koneiden kestoiästä vaikeaa sanoa kun ei noita käyttötunteja lasketa mitenkään, mutta mitään muutosta ei ainakaan huonompaan päin ole vielä ollut.
    Tärkeintä lienee että käyttäjät on vähemmän altistavassa pakokaasupilvessä töitä tehdessään.
    Toisaalta se hinta, no ennen piti astiat tyhjentää, hakea 40 astiaan polttoainetta huoltoasemalta, mittailla öljyt ja hyllyttää kanisterit ja nyt on tynnyri missä pumppu ja siitä tarvitsijat ottaa polttoaineensa.
    Tynnyrit tuo auto pihaan, kun kaikki nuo lasketaan tässä tapauksessa yhteen niin luulen että hintaero on aika marginaalinen.
    Ja talvelle jäävä ylimääräinen polttoaine ei vanhene eikä pilaannu seuraavaan kesään mennessä.
     
  12. mievaan

    mievaan Tulokas

    Liittynyt:
    18.1.2015
    Viestejä:
    2
    Saadut tykkäykset:
    0
    Täällä on käytetty noita molempia bensoja hyvinkin sekaisin, kesällä kun käyttö ahkerampaa, niin sekoitusbensaa ja syksyä kohden sitten noita kalliimpia.
    Ajatuksena että kun syksyllä jää tankkiin, niin ei haittaa ja on keväälläkin vielä käytettävää.
    Ei suurempaa säätötarvetta vaihdossa ole ollut. Pakokaasussa lienee suurin huomattava ero kalliimman eduksi.
    Ei kai siinä ole ongelmaa vaikka sekaisin noita tankkiin laittaa?
     
  13. hannes

    hannes Kansalainen

    Liittynyt:
    6.3.2014
    Viestejä:
    72
    Saadut tykkäykset:
    0
    En ole käyttänyt enkä koe tarvetta. En pidä valmisbensan hajusta. Vaikka ei tuo tavallinenkaan mitään miellyttävä ole.
     
  14. oppes

    oppes Kansalainen

    Liittynyt:
    6.2.2014
    Viestejä:
    276
    Saadut tykkäykset:
    28
    Ostin toissakesänä uuden Sihlin ja valmista pienkonebensaa. Vein sahan mettää, tankkasin ja nykäsin käymään. Huonosti kävi mutta siinä sahassa ei ole mitään säätöjä kaasarissa. Sahailin siinä polttorankoja ja aina kone meinasi sammua kun laski kaasusta irti. Sittenn kerran kun yritin käynnistää se ei puhunut mitään. Vein sahan myyjäliikkeeseen ja sanoin että korjatkaa. Aikaa on 2 viikkoa.
    2 viikon päästä hain sahan ja kyselin mikä oli vikana. Eivät kuulemma muistaneet. Uusi tulppa oli kuitenkin. Vein sahan mettään ja sama toistui. Tulppa meni kohta rikki.

    Vaihdoin tavallisen 98 bensan + 2 % öljyä ja kaikki on toiminut. Kone kay hyvin tyhjäkäyntiä ja lähtee puolilämpöisenä hyvin käymään. Valmisbensan hajusta minäkään en tykkää.

    2 tahtimoottoreista ja niiden virittämisestä on kokemusta reilut 50 vuotta. Ensin oli Javat ja MZ: it ja myöhemmin Crossipyörät -90 luvulla.
     
  15. AJS

    AJS Kansalainen
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    13.11.2013
    Viestejä:
    5 012
    Saadut tykkäykset:
    682
    Saman tyylisen tarinan oon kuullut uudesta i200 stihlistä, se rupesi pelaamaan pelkällä tulpanvaihdolla.
    En tiiä vaihtuiko tulpan merkki.
    tuota pienkone bensiiniä saa monen merkkisenä, mistä merkistä oli kyse?
     
  16. oppes

    oppes Kansalainen

    Liittynyt:
    6.2.2014
    Viestejä:
    276
    Saadut tykkäykset:
    28
    Oli Stihlin oma bensa. Sillä tyjäkäynti oli tosi huono. Sai ikäänkuin liikaa. Ensin muuten tein sekoituksen venäläisestä bensasta. Siinä ei ole alkoholia. Haju on ihan erilainen kuin kotimaisessa. Ei irtoa käsistä eikä vaatteista mllään.
     
  17. Ultimate Welder

    Ultimate Welder Satulapummi
    KK Plus pack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    20 158
    Saadut tykkäykset:
    4 810
    Eipä ole tullut pienkonebensoja osteltua, kyläkaupan automaatista 98:t 5 litran pänikkään ja annostelupurkilla kaksitahtiöljyt sekaan, niitä pinttyneitä tapoja 80 -luvun alusta alkaen.
    Systeemiä en ole lähtenyt muuttamaan koska Stihli kiekuu tuollakin ilman säätelyä joka vuosi 20-30 halkomotin verran.
     
  18. oppes

    oppes Kansalainen

    Liittynyt:
    6.2.2014
    Viestejä:
    276
    Saadut tykkäykset:
    28
    Samaa mieltä olen. Tuttavani pienkoneliikkeen omistaja on myös samaa mieltä pienkonebensasta. Ei kylläkään enää myy moottorisahoja. Markkinat on pienet ja maahnatuojat antaa muillekin samat alennukset kuin hän saa.
     
  19. Puuha

    Puuha Kansalainen
    KK Plus pack NoAd

    Liittynyt:
    5.2.2015
    Viestejä:
    4 557
    Saadut tykkäykset:
    308
    Jännä homma että tuossa yhdelle aktiiviharrastajalle lainasin sahaa hänen sahan rikkoutuessa töiden ollessa pahasti kesken ja sahan mukana vein sitten 5 litraa 2-t pienkonebensaa. Ihmetteli että miksi ei haise juuri millekkään ensialkuun kun soitteli et onko nykysahat tämmösiä vai onko öljy erilaista. Sahasi pöntön tyhjäksi pienkonebensalla ja oli sitten ottanut oman sahansa takaisin käyttöön kun sai sen kuntoon ja lorauttanut tankkiin omasekotteista, sahannut sen tankillisen loppuun ja lähtenyt ostamaan pienkonebensaa omaan sahaan.

    Niin se vain mieli muuttuu vaikka kuinka asenne olisi ensialkuun vastaan. :)
     
  20. sittis

    sittis Kansalainen

    Liittynyt:
    11.10.2014
    Viestejä:
    759
    Saadut tykkäykset:
    571

Jaa tämä sivu