Akkukäyttöinen poravasara

Viestiketju:
Akkukäyttöinen poravasara

aikanaan oli ekoja bochin akkukoneita ja työmaalla kattoon painettiin reikiä yms kun tavaraa kiinnitettiin. no hajoshan niitä ja huollossa kävivät niin tuli huollosta terveiset että ei se turhaan ole se voide puteli siellä laatikossa, sitä kuuluu käyttääkin, eli istukkaa pitäis rasvata säännöllisesti että isku pysyy kunnos ja oon kyl itekin huomannu joskus että kun rasvaa välil niin iskuvoimakin paranee..
 
Niin ja eikös terässä tule olla vielä se suojakumi mukana ettei varise sorat istukkaan tai ainakin entisaikaan oli...
Mitäs liukastetta muuten sinne istukkaan saa laittaa jollei alkuperäistä enää ole?
 
Ootteko kokeillu noilla akkukoneilla isoille reikälöisikke kahden reiän taktiikkaa....joku 10-12 ensin ja sitte se 20-25 millinen....
 
Menee aika paljon helpommin, just tein sokkeliin 130 pyöreän aukon makitan yks akkusella poravasaralla. 60 luvun kivibetonia 20cm. Hyvin men ensin pieniä reikiä rinkiin jotka isonsin, lopuksi piikkaamalla palasiksi sisus. 9 vuotta vanhat 3ah akut ei kyllä kauheesti kestäneet, mutta reikä tuli.
 
Ootteko kokeillu noilla akkukoneilla isoille reikälöisikke kahden reiän taktiikkaa....joku 10-12 ensin ja sitte se 20-25 millinen....
En akkukoneilla, koska sellaista ei vielä ole :-(

Mutta muuten on kyllä kokeiltu vaihtelevin menestyksin. Tätä olen itsekin mietiskellyt, että mahtaisikohan tästä olla mitään hyötyä? Jos nyt pitäisi sanoa, että onko tästä oikeasti hyötyä vai ei, niin saattaisin kallistua sanomaan, että ei ole - ilman sen kummempia tieteellisiä tutkimuksia. Tämä riippuu niin monesta asiasta...

Jos ajatellaan esimerkiksi isomman reijän poraamista (betoniseen) sokkeliin, niin ihan jo pintojen vaurioitumisen takia olen yleensä porannut niin, että ensin jollain 6...8 mm kokoisella pitkällä 600 mm terällä "merkkireikä" lävitse (tällä on paljon helpompi asetella reikä oikeaan paikkaan ja suuntaan) rakenteesta ja sitten kummastakin suunnasta isommalla terällä vastaan. Tulee suhteellisen siistejä reikiä ja suunta on paremmin tiedossa. 6...8 mm terähän on melkoisen pieni kooltaan ja ei sinällään helpoita isomman terän (20...35 mm) läpimenoa, mutta ainakin on suuntamerkkinä. Toisinaan varsinkin isokokoisilla kuppiterillä, terä saattaa lähteä kulkemaan ihan omaan suuntaansa "esireijästä" huolimatta, eli ei aivan ongelmatonta tämäkään. Tuollainen "täyskokoinen" terä (ei siis kuppi) menee vähän paremmin tuollaisessa merkkireijässä, mitä suurempi se esiporaus on sitä varmemmin tuo isompi terä seuraa "oikeaa" suuntaa.

Ainakin teräksien poraamisessa olen kuullut (viisaammat sanoneet), että esireikä pienentää merkittävästi poraamiseen tarvittavaa voimaa, mutta kiviterällä poraaminen kiveen tai betoniin ja pneumaattisella poravasaralla on vähän eri juttu, kun siinä ei kuulemma saisi käyttäää omaa voimaa juurkaan vaan antaa mennä koneen omalla painolla. Jos kovasti alkaa painamaan ovat terät aika kovilla...
 
Viimeksi muokattu:
Nimen omaan "omalla painolla" mutta onhan se sille poravasarallekin eri asia ajaako se 25 mm umpireikää vai terän reunat jotain6-8 mm reunusta....
Letkusähkökoneella tota on tullu harrastettua....
 
...niin tuli huollosta terveiset että ei se turhaan ole se voide puteli siellä laatikossa, sitä kuuluu käyttääkin, eli istukkaa pitäis rasvata säännöllisesti että isku pysyy kunnos ja oon kyl itekin huomannu joskus että kun rasvaa välil niin iskuvoimakin paranee..
Juu kyllä koneita on tullut käytettyä melko pahoissakin paikoissa ja se tahtoo sanoa sitä, että niin koneet kun terätkin ovat käytön jälkeen melkoisessa kunnossa. Olen ottanut tavaksi, että vaikka työn aikana en kauheasti koneita säästele tai suojaa, niin työn jälkeen sitten ne säännöllisesti puhdistetaan. On paljon mukavanpaa aloittaa työt kon koneet ovat puhtaita ja näin ne näyttävät tomivan ja kestävän pidempäänkin.

Ensimmäinen kone mitä olen käyttänyt oli tuo Hiltin TE5. Sillä kun tuli yleensä tehtyä (kevyempiä) töitä sisätiloissa ja pienehkoillä terillä niin en aluksi käyttänyt siinä juurikaan rasvaa istukassa. Se rasva kun tuppaa muuten vähän sotkemaan paikkoja ja valmiissa maalatussa (tai pahimmillaan tapetoidussa) seinässä se on aika huono juttu. Hyvin toimi vuosikymmenet ilman mitään rasvoja - ei ollut mitään ongelmia.

Sittemmin kun olen käyttänyt SDS Max koneita ja niiden teriä niin näitä olen kyllä voidellut säännöllisesti. Tietysti terien koko/kaliiperihan on tosin moninkertainen SDS plus kokoon verrattuna. Olen kokenut terien voitelemisen hyödylliseksi, mutta tämä on tietysti kaisiteräinen miekka. Kun terä on voideltu niin terien vahihdon yhteydessä pitää pitää siitä hyvää huota, että irtonainen terä ei osu mahdolliseen porausjätteeseen, sillä silloin on kauhea puhdistusurakka edessä. Tuo rasva kun on kovinkin halukas keräämään myös sitä pöyä.

Käytti sitten rasvaa tai ei, niin joko terät/työkalut pidetään niin puhtaina, että ne eivät aiheuta ongelmia iskuvoimaan. Jos iskuvaoina alkaa heiketä, on istukassa tai terässä niin paljon sinne kuulumatonta tavaraa välissä, että kuluminen on aivan huimaa tasoa. Näin pahaksi ei sitä tilannetta mielestäni saa päästää. Eli minulla on kokemuksia ilman rasvaa terissä ja terät rasvattuna. En osaa varsinaisesti sanoa kumpi olisi parempi koneen tai työn edistymisen kannalta? Mutta kuten sanottu SDS Max terät voitelen aina, mutta SDS Plus terät vähän tilanteen mukaan.

Rasvana olen yleensä käyttänyt valmistajien omia pakkauksia, kun ne toimivat mielestäni parhaiten (annostelu). Näitähän saa lähes kaikista teriä myyvistä liikkeistä. Mutta en usko, että rasvan laadulla olisi varsinaisesti juurikaan kauheaa merkitystä. Tokihan jokin "Hilti" sanoo, että takuun takia ei saa käyttää kun heidän omaa rasvaansa (joka maksaa omaisuuden :) - pah sanon minä :)

Taitaa olla ihan sama juttu kun toiset ajavat vetokoukun kuula aina aivan kuivana ja toiset vannovat sen voitelemisen puolesta. Suo siellä vetäelä täällä.
 
Nimen omaan "omalla painolla" mutta onhan se sille poravasarallekin eri asia ajaako se 25 mm umpireikää vai terän reunat jotain6-8 mm reunusta....
Letkusähkökoneella tota on tullu harrastettua....
Toki varmaankin näin, mutta en osaa oikein mitenkään perustella, että kumpi tapa on kokonaistaloudellisesti perempi tapa? Juu toisinaan olen porannut ensi aloitusreijan pienemmällä ja sitten jatkanut isommalla päälle. Varsinkin jos materiaalin perusoletuksena on "epätasalaatuisuus" ja terän vahingoittumisen riski on suuri.

Jos ajattelen tarvittavaa pitovoimaa koneessa (näin "perstuntumalta") jos porataan vaikkapa 25 mm reikää kiveen tai sitten vastaavasti 45 mm reikää, ei konetta vastaan pidettävässä voimassa ole juurkiaan mitään eroa. Lähes samalla voimalla (mutu) se kone pysyy paikallaan. Siinä mielessä tässä on huomattavastikin eroa siihen nähden kun esimerkiksi metallia porattaessa. Itse kuvittelen sen johtuvan siitä, että terähän on itseasiassa kiveen porattaessa "ilmassa" terän käännön aikana? Isku kiveen (terään) ja kivi murskautuu terän kovametalliosan alla ja yhdistelmä (kone + terä) pomppaa "ilmaan" - kone kääntää terää eteenpäin ja terä tippuu alas uuden iskun voimasta...

Itse epäilen, että se mikä voimassa voitetaan, niin ajassa hävitään. Eli joka tapauksessa akusta revittävä Ah määrä on jotakuinkin sama riippumatta siitä kummalla "tekniikalla" reikä tehdään. Saattaa olla jopa niin, että kahdella teräkoolla tehty reikä kulutttaa enemmän akkua. Mutta kuten sanottu, en ole koskaan sitä mitenkään edes puolitieteellisesti kokeillut... En verkkokoneella kun en sillä akkukoneellakaan.

Oikeastaan juuri tämän takia kyselinkin kokemusperäistä tieto siitä, että mitä ovat akkukonetta käyttäneet havainneet?

Pitkät ja isot terät ovat melkoisen arvokkaita. Voidaan puhua jo useiden satojen eurojen sijoituksesta. Siksi ainakin jos pitäisi porata pidempi vaikkapa 20 mm reikä, niin ensin poraan alun ihan tavallisella 200...250 mm terällä, sitten vaihdan noin 500 mm terään ja loput sitten jatketaan sillä 1200 mm terällä. En haluaisi tuhota tuollaista 1200 mm terää "ensi senteillä" - kun tuollainen maksaa jo jotakin.

Kyllähän nykyjään toki saa noita "halpojakin" teriä, mutta ne tuntuvat olevan tuollaisissa "kertakäyttöpakkauksissa". Siis siinä mielessä kertaköyttöpakkauksissa, että ne hajoavat ensimmäisen porauksen aikana ja reikää ei saa edes valmiiksi. Ainakin itselläni "kirosanana" on ollu Tamo, sen terät eivät ole juurikaan kestäneet mitään, eli ei ole tullut kovinkaan halvaksi ostokseksi halvasta hinnastaan huolimatta. Tämä korostuu erittäin voimakkaasti SDS Max terissä, missä iskuvoimatkin ovat jo kertaluokkaa suurempia kun SDS Plussissa.
 
Kyllähän nykyjään toki saa noita "halpojakin" teriä, mutta ne tuntuvat olevan tuollaisissa "kertakäyttöpakkauksissa". Siis siinä mielessä kertaköyttöpakkauksissa, että ne hajoavat ensimmäisen porauksen aikana ja reikää ei saa edes valmiiksi. Ainakin itselläni "kirosanana" on ollu Tamo, sen terät eivät ole juurikaan kestäneet mitään, eli ei ole tullut kovinkaan halvaksi ostokseksi halvasta hinnastaan huolimatta. Tämä korostuu erittäin voimakkaasti SDS Max terissä, missä iskuvoimatkin ovat jo kertaluokkaa suurempia kun SDS Plussissa.

Molemmilla on tullut jonkun verran porattua ja molemmat koneet olen omistanut, sekä SDS+ että SDS Max. SDS+ kone löytyy edelleen mutta isomman möin pois kun ei enää tarvetta. Teristä on samansuuntaisia kokemuksia. Plussa koneessa Tamon terät toimi oikein hyvin ja etenkin ne kaksileikkuiset. Ei toki noille kiiloille ole ollut tarvetta tehdä kuin 16mm reikiä. Isommassa Max koneessa minulla oli 3 kpl muistaakseni Bilteman teriä ja yksi Irwinin terä, joka oli noin 4 kertaa kalliimpi kuin Bilteman terät. Hinta näkyi laadussa ja juurikin tuon isomman koneen kanssa. Bilteman terillä ei tee kiveä poratessa MAX koneella yhtään mitään, ellei satu riittävän pehmeä kivi. Ei ne Irwininkään terät ihan älyttömän pitkään kestä ja totesinkin että pikkukone on kiilojen kanssa fiksumpi ratkaisu. Vähän se pidempään kestää porata mutta ero ei ole niin dramaattinen kotihommissa ja terät tulevat huomattavasti halvemmiksi.

Tämän kiven kun pari vuotta sitten haloin niin molemmilla koneilla tein hommia. Sai toinen aina jäähtyä sen aikaa kun toisella tein reikää. (meni vähän ohi otsikon aiheesta, pahoittelut) Koneet, Makitan SDS+ ja Hitachin MAX

20934677_814601968719081_8848598660736418233_o.jpg
 
No niin nyt olis sitte tutkittua tietoa .

Koneena siis Makitan 242 jossa n.3 vuotta vanha
5 Ah akku.
Teränä Hiltin 12 mm ,ei uusi mutta suht hyvä
ja kohteena pohjois satakuntalainen kivi.

Tuloksena melkein 13 reikää pari senttiä jäi viimisestä uupuun, tavoitteena se 10 cm

Eka reikä 35 sekunttia, suorituksen kokonais kesto noin 10 min, sis kahvitauot.

IMG_20200415_171356.jpg IMG_20200415_170742.jpg IMG_20200415_170656.jpg


Ei tämäkään homma kyllä kylähullun mainetta ainakaan poista :D:D
 
Takaisin
Ylös