Akkujen lataus talvella sekä elinkaari

Viestiketju:
Akkujen lataus talvella sekä elinkaari

Puuha

Kansalainen
KK Plus pack
Liittynyt
5 Helmikuu 2015
Viestit
9,950
Taas törmää tähän joka vuotiseen saikkaamiseen mikä käyttöauton ja koneiden akkujen kanssa on joka ikinen pakkasjakso. Siksipä nyt vähän tiivistettynä tähän aloitukseen laadittuna pohjaa akun kemiallisesta filosofiasta ja toiminnasta lataustilanteessa sekä mitä lataus vaatisi talviolosuhteissa. Pelle Pelottomat pyrkivät ratkaisemaan ongelmaa hoitamalla seurauksia keskittymättä syyhyn mistä kaikki johtuu. Joskus saa jopa uskonnollisia piirteitä mielipiteiden takana seisominen ja poppakonsteiksi tarjotaan lähes sadetanssiin viittavia toimenpiteitä. Siksi lienee syytä vähän avata tuota akkujen latauksen filosofiaa miksi kaikki ei ole mahdollista ja mihin pitäisi pyrkiä talvisissa olosuhteissa keskittyä jos mielii kaluston saada liikkeelle.

Jostain syystä ylös nousee aina se akkujen lämmittäminen. Sillä ei kutenkaan huonosta akkua saada sen parempaa. Akun lämmittäminen vaatii suuren määrän energiaa lämmetäkseen niin paljon että siitä olisi jotain merkittävää hyötyä, siis aikaa tarvitaan tai vastaavasti huomattavaa lämmitystehoa. Edes lämmittäminen ei auta juurikaan akun latautumisessa sillä akun täyteen lataaminen on usean tunnin projekti. Tämä johtuu siitä että akku latautuu viimeiset 10% hyvin hitaasti koska akku ei ota virtaa vastaan kemiallisten reaktioiden hidastuessa, eikä edes autoissa käytettävän latausjännitte mahdollista täyteen lataamista talviolosuhteissa.

Akkujen lataus perustuu akun lämpötilaan sekä latausjännitteeseen. Latausjännitteen ollessa tarpeeksi korkea akku ottaa vastaan sen mitä kemialliset reaktiot antavat myöten. AGM:llä latausjännitteen tulisi olla +20 asteen lämpötilassa 14,4V kun taas perinteisellä nesteakulla 14,6V. Lämpötilankompensoinnilla saadaan aikaan se että latausjännite joko nousee tai laskee akun lämpötilan mukaan parantaen akun elinkaarta sekä myös että akku saadaan ladattua täyteen eikä helteellä akkua ladattaisi yli. Kyllä, kesällä on monasti tilanteita joissa akun lämpötila nousee yli +20 asteen jolloin 13,8V latausjännite on liikaa akulle.

Lämpötilankompensointi on tyypillisesti -2 - -4mV/kenno/K riippuen akusta. 12V akussa on 6 kennoa joten yhden asteen muutos -2mV lämpötilankompensoinnilla muutos olisi akun lämpötilan laskiessa yhdellä asteella 0,012V ja taas jos akku lämpenee yhden asteen laskee tarvittava latausjännite 0,012V.

Tästä syystä akkua voidaan ja pitäisi ladata -30 asteen pakkasessa yli 15,1V jännitteellä jos mielii saada akun täyteen. Jos käytetään laturille tyypillistä 13,8V latausjännitettä akku saadaan ladattua vain noin 80-85% täyteen -20 asteen pakkasessa. Tuo autoissa käytettävä 13,8V riittäisi +20 asteessa ns. bulk-lataukseen ladaten akun 95% täyteen kesäolosuhteissa muttei enää talvisin.

Myös omalla käytöksellä voi vaikuttaa akkujen kestoon sekä auton käynnistyvyyteen. Laturi ei tuota nimellistä tehoaan tyhjäkäynnillä, vaan virrantuotto laturilla on luokka 20-25% nimellisestä. Näin ollen tyhjäkäynnillä konetta/autoa käyttäessä voi siis saada käynnistysakun varsin nopeasti tyhjäksi jos kulutuslaitteita on paljon päällä. Lyhyellä ajolla ei tällöin akkua saada riittävästi ladattua uuteen starttiin ja saadaan se akku uusintakuntoon hyvinkin nopeasti. Useasti auton käynnistyksen yhteydessä kytketään päälle ajovalot 20A, penkinlämmittimet 15A, lasinlämmittimet 20A, jne, jne. Kaikki se mitä laturi ei voi tuottaa kulutuksen kattamiseen otetaan akusta. Vielä kun webastolla on jouduttu lämmittämään moottoria ollaan jo aika lähellä akun kipukynnystä muutoinkin ilman ylimääräistä akun rasitusta moottorin käynnistyksen jälkeen. Pitäisi siis hillitä talvella kulutuslaitteiden käyttöä ja käyttää niiden kanssa järkeä kytkemättä kaikkia laitteita täydelle teholle tai jättää osa kytkemättä kokonaan.

Vielä kun tämä kokonaisuus yhdistetään huonoon akkuvalintaan (käytännössä halvinta mitä vain löytää) tulee kustannuksia pitkässä juoksussa enemmän kuin panostamalla enemmän akkuun. On kiistaton tosiasia että panostamalla akkuun vähän enemmän kapitaa saa pidemmän elinkaaren ja vielä pidemmän kun maalaisjärjellä käyttäytyy talvella sähköisten kulutuslaitteiden kanssa, koska lataus on joka tapauksessa alle tarpeen johtuen latausjännitteen alhaisuudesta. Se asettaa akulle enemmän painetta ja myös vaatimuksia talviolosuhteissa.
 
Viimeksi muokattu:
Valmetin laturi on ollut rikki jo ainakin 15 vuotta. Siispä akkujen kaverina on ollut joku Ctek jokseenkin saman ajan. Akut tuntuvat uutta vastaavilta. Siis tuntuvat, todellisuudessahan ne eivät sitä tietenkään ole. Kuitenkin käyntiin lähtee että jysähtää. Kaksi 12V akkua rinnan.

Silloin kun traktorin oma laturi oli vielä ehjä, niin aiempia akkuja (2x6V) kiehutettiin tämän tästä jollakin Muuntolaitteen Matilla tai millä lie. Ja aina ne akut olivat vain kiikun kaakun kunnossa.

Minusta ylläpitolataus on oikein hyvä investointi.
 
Minulla on akut pelanneet ilman kummempia rituaaleja ja asiaan paneutumisia ihan kiitettävästi, jos nyt ei oteta lukuun tuota moottoripyörää. Tietty nyt sitten tämän toteamuksen jälkeen käyttörukin sähköloora zippaa varoittelematta.
 
Yllättävän pitkä elinkaari on ollut myös yhdellä Vartan "hopea-kalsium-mikälie" -lyijyakulla, joka on ainakin 14 vuotta vanha. Se vaan ei ole ikinä ollut missään ajoneuvossa kiinni, koska se jäi jostakin aikoinaan ylimääräiseksi heti oston jälkeen. Olen lataillut sitä aina muistaessani, mutta aivan takuulla välissä on ollut vuodenkin taukoja.

Nyt sitten tälläsin sen isolohkotorsoon, kun siitä kyssähti akku. Hieman iso oli, mutta mahtui paikalleen soveltamalla. Ja mokoma ajoi asiansa ihan täysin.
 
Minulla on akut pelanneet ilman kummempia rituaaleja ja asiaan paneutumisia ihan kiitettävästi, jos nyt ei oteta lukuun tuota moottoripyörää.
Se on tuo tärinä mikä monasti tuhoaa pikkuakut aika herkästi. Hintava geeli-akku (n. 100euroa) ja huolet loppui siihen mopedissa.
 
Minusta ylläpitolataus on oikein hyvä investointi.

Toki jos on tolppa olemassa mistä saa sitä virtaa. Samat säännöt silti akun latauksen osalta ovat voimassa että akun lämpötila ratkaisee latausjännitteen mitä tulisi käyttää ja sen latautuuko akku täyteen. Kylmässä ei perinteiset laturit riitä vaan pitäisi olla edes jonkinlainen lämpötilaan perustuva latausjännitteen säätö. Tällaiset laturit taas sitten maksavat vähän erimalliin ja moni jättää ne hyllyyn hinnan vuoksi.

Akkun paino on sen verta paljon että sen lämmittäminen riittävästi vaatisi aika paljon energiaa että perinteisellä laturilla saisi akun täyteen. Pitäisin sitä vähän rahan ja ajan tuhlaamisena eikä käytännössä onnistu ilman ulkopuolista energiaa.

Monesti niillä joilla eniten on akkuongelmia ei sitä valtakunnan verkkoa ole aivan helpolla saatavilla kun sää on kylmimmillään. Tiedän erään työmaan jossa autoista käyntiin saadaan 10% kaikista autoista vaikka olisivat tolpassa ja akuissa ylläpitolaturit kiinni (ellei ainoa lämmitys ole webasto). Pelkkä säteilylämmitin kun ei oikein riitä. Pakkanen poikkeuksetta talvella nousee -30 asteen paremmalle puolen. Varmiiten käynnistyvät vanhemmat autot koska niiden sähkönkulutus pakollisten sähkölaitteiden osalta on huomattavasti vähäisempi. Kotiinlähtöpäivänä apuvirralla sitten kehrätään muut autot käyntiin ja osa jää odottamaan sitten vähän lämpimämpiä säitä.
 
Viimeksi muokattu:
Eikö sen akun voi irroittaa pakkasella, ja kantaa sisälle lämpimään ja ehkä lataukseen? Tai ainakin minun autossani voi irroittaa akun, kun auto on 22 vuotias. CeseIh:ssa kesti 180 ah:n Varta 13 vuotta. Syksyllä piti uusia.
 
Ei kaikista voi varsinkaan uudemmista autoista. Sitten pitää käyttää tietokoneessa kiinni vikakoodit kuitattavana. Myöskään akkua ei voi vaihtaa toisenlaiseen ilman että käyttäisi koneessa.

Joilakin voi olla aikaa siihen akun kantamiseen vaan onko se sitten mikään ratkaisu?
 
Pitkät roikkajohdot toinen ratkaisu. Itsellä akut ulkoruokinnassa.
 
Tuo kanssa, kun monissa tollasissa uudemmissa, eli n15v vanhoissa bensa-hlöautoissa on akku jokin 55ah ja jotain 400a niin aika kovilla kulutuksilla se pikkupatteri on, kun kylmästä käynnistetään, ajovalot tulee automaattisesti. Sitten pistetään puhallinta isolle, persegrillit ja peilin/takalasinlämmitintä..... Niin huutaahan se patteri hoosiannaa -10-15ast pakkasilla....

Ite mielellään laitan niin ison patterin kuin vaan sopii paikalleen....
Tosin kulkineetkin on ollu viimevuosituhannen puolelta....
 
Tojotatorsoihin olen molempiin vaihtanut dieselmallin akun. Se mahtuu, kun yhden pistehitsin vääntää irti. Bensamallin akku on ihan naurettavan kokoinen.
 
Sen 16 vuotta, mitä autokortti ollut, muistaakseni 2 kertaa joutunut akun ostamaan autoon. Toinen niistä kerroista oli, kun juopoteltiin pihalla ja autosta musiikkia kuunneltiin, niin se radio veti akun tyhjäksi. Ei tullut kalua enää siitä patterista.
En kyllä henkilökohtaisesti jaksa mitään erikois rituaaleja harrastaa, jolla ehkä saa akulle lisää elinikää jonkun vuoden.

Kuluvana suvena tuli tilastoihin piikki, kun prätkään ja ajoleikkuriin ostin uudet akut.
 
Akun surma on tyhjäksi pääsy, jos sitä seuraa pidempi varaamattomana olo. Sulfatoituminen alkaa ja se on pidemmälle edenneenä peruuttamaton. Talvikelissä tyhjä akku saattaa vieläpä jäätyä ja haljeta. Ylläpitolatauksella näyttää ainakin omien kokemusten mukaan pääsevän yli 10 vuoden käyttöikään.
 
Valumölttiin uusin akut 2004, jolloin uusittiin myös laturi, vaihtovirtanen sellainen. Sekalaista käyttöö, omat ajovalot + 1 työvalo. Ulkoruokintaa akuille en ole antanut ja ainakin vielä toissapäivänä vallu hörähti käyntiin. Ovat pluspuolelta pääkytkimen takana, käänsin vallun silloin miinusmaadotteiseksi.
Joskus joutunut autonakkua lataamaan, sitä jumppaa ei kauaa kestä ku sähkövarasto vaihtuu.....niin isoon ku koteloon mahtuu.
Nykykulkimissa, vaikka omanikin on 2008 mallinen, edellinen 2004 mallinen, sähköhimmeleitä valoista lähtien pukkaa päälle heti kun avainta vilauttaa, eli painaa kaukosäätimellä ovet auki. Valot syttyy, ajovaloosisävaloo, hehkut napsahtaa päälle. Avaimenreiän tukkiminen avaimella ja pieni kääntö auheuttaa erilaisia hurinoita kuskin ja koneen välissä. Olis ihan mielenkiintoista laittaa mittari akun ja piuhan väliin jossa näkisi paljonko akusta napataan ennen ennenkuin konetta edes yritetään käyntiin..
Toisaalta taas kovilla pakkasilla, jos on heikko akku, se valojen poltto minuutti-pari ja sen jälkeen puolen minuutin tauko ennen starttiyritystä onkin ns. plussaa...
 
70-80 luvun Tojotissa oli akut jotka kesti normaalisti koko auton iän 20v, sellaiset valkoiset kuoret ja musta kansi sekä keltaiset korkit. Olikohan Yasa merkiltään? Jokin on akkujen kestoiässä on mennyt taakseppäin, ennen ne vain hiipuivat ja nykyisin äkkikuolevat 3-4 v välein. Syy ei ole lisääntynyt kulutus, kun ne ei kestä siinä 1970 luvun Tojossakaan.
 
No milläs se akkutehdas pystyssä pysyis ja sijottajat sais voita leipänsä päälle jos autoon tai työkoneeseen tai aurinkokennojärjestelmään ei menis ku yks akku sen akkua tarvitsevan laitteen elinkaaren aikana...mietippä sitä.
 
Sama ku ei tehdä 100 vuotta kestäviä hehkulamppuja, ni ei kannata tehdä 40v kestäviä autoja tai akkuja tai puhelimia tai telkkareita tai... Tai... Tai....
Uusien myyntihän romahtaisi....
 
70-80 luvun Tojotissa oli akut jotka kesti normaalisti koko auton iän 20v, sellaiset valkoiset kuoret ja musta kansi sekä keltaiset korkit. Olikohan Yasa merkiltään? Jokin on akkujen kestoiässä on mennyt taakseppäin, ennen ne vain hiipuivat ja nykyisin äkkikuolevat 3-4 v välein. Syy ei ole lisääntynyt kulutus, kun ne ei kestä siinä 1970 luvun Tojossakaan.
Kaverilla oli pikku-Corolla, olisko joku vm. 75 ollu. Siinä oli japonilainen akku, vihreä muistaakseni. Ajoa rytkäytti sen leipiä kuskanneen koppiauton persiiseen pahki talvella -85, 6 tai 7. Syyläri mutkalle, valoja hajalle, akku halki ja keulapeltejä ruttuun. Syyläri oikeni tantereella polannemaata vasten polkien, joku pilli tinata umpeen. Pellit oikeni moskalla ja pienemmillä kaluilla, pakkelia pahimpiin runttuihin. Akku tyhjäksi hapoista ja jollain tökötillä korjasi sen halki menneen kulman. Hapot sisään ja akkuun laturilla virtaa. Kyllä se ikävään asti kesti, se akkukin. Autolla oli muutoinkin huono karma -monta tarinaa olis- mutta vaihtoon se kaikesta huolimatta ajamalla meni
 
Noihin akkujen lämmittämisiin on paljonkin empiiristä kokemusta ajalta ennen sähköverkon olemassaoloa. Pienviljelytaloudessa oli talviset traktorilla tehtävät ajot ennakoitava ja useimmiten toteutettava säiden mukaan. Kuitenkaan aina ei ollut mahdollisuutta odottaa lauhaa keliä. Talvella saattoi olla pitempiä pakkasjaksoja ja kun kontu loppu navetan ladosta, oli koneen käynnistäminen tehtävä kelistä riippumatta, jotta päästiin hakemaan kauemmista ladoista lisää korsirehua
Asiaan valmistauduttiin kantamalla hyvissä ajoin edellispäivänä koneen Salama-akut sisälle leivinuunin viereen lämpiämään jos ei jo peräti aiemmin. Työhön ruvetessa lämmiteltiin tallissa olevan Massikan öljypohjaa/moottorin kylkiä kaasutoholla niin kauan, jotta kylmän kangistama kone hornistui . Tämän jälkeen kannettiin akut paikoilleen ja käynnistettiin traktori. En muista että olis kertaakaan jäänyt työ tekemättä vaikka ne akut olivat kyllä melko sippiin käytettyjä. Ne kun tuntuivat olevan siihen maailman aikaan juuttaan kalliita jos lie nykyäänkään kovin edullisia
 
Juu ei sitä entivanhaan pienviljelijäpaikassa ihan sentä hullutteleen ruvettu ja uutta akkua ostettu, jos jollain konstilla vanhaa sai elvytettyä sen verta että pelas. Meillä oli traktorissa veivikin, sillä veivailtiin öljyjä nöyräksi ja joskus jopa käyntiin saakka...just saatto akussa piisata virtaa hehkuttaa, puolipuristin päälle, veivausta, toinen hehkutti ja huusi hep, jolloin puolipuristin pois päältä....
 
Takaisin
Ylös