Tervetuloa Konekansa-foorumille!

Liity Konekansa-foorumin jäseneksi (ei maksa kuin vaivan) ja käy peremmälle! Sisäänkirjautumattomana et näe aivan kaikkea foorumin sisältöä.

Mainoksiakin vilisee niin, että silmiä kirvelee. Jäsenenä elämäsi olisi paljon siedettävämpää. ;)

Akku ja laturi

Viestiketju osiossa 'Sähkö ja elektroniikka' , aloittaja Maukka, 26.8.2018.

  1. Maukka

    Maukka Kansalainen
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    5.2.2012
    Viestejä:
    626
    Saadut tykkäykset:
    520
    Jos esim. 50A auton laturi laitetaan lataamaan pelkästään akkua niin millä virralla se lataa sitä?
    Tähän on tullut monta vastausta kaveripiirissä, mitähän täällä vastataan?

    Mauri
     
  2. Woima

    Woima Mielensäpahoittaja

    Liittynyt:
    16.2.2013
    Viestejä:
    2 088
    Saadut tykkäykset:
    769
    Sillä virtamäärällä mitä akku haluaa ottaa vastaan. Tyhjää akkua isommalla ja täyttä akkua pienemmällä virralla.
     
    • Samaa mieltä Samaa mieltä x 2
  3. borg

    borg administi
    Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    18.4.2011
    Viestejä:
    30 133
    Saadut tykkäykset:
    6 662
    Koetin löytää netistä kuvaajaa, joka näyttäisi tyypillisen auton akun ottaman virran ajan funktiona. En löytänyt.

    Kuvittelen, että starttauksen jälkeen hetken aikaa akku saattaa hörpätä suurtakin virtaa. Sitä mukaa kun se latautuu ja napajännite nousee, niin latausvirran määrä tasaisesti pienenee.

    Laturin max. A-määrä ei käytännössä vaikuta mitään latautumisvirtaan. Se kertoo vain kuormitettavuuden. Suurin osa autossa tuotettavasta sähkötehosta kuluu muuhun kuin akun lataamiseen.
     
    • Samaa mieltä Samaa mieltä x 2
  4. LPR

    LPR Kytöstelijä
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    27.3.2013
    Viestejä:
    20 565
    Saadut tykkäykset:
    3 413
    Jossain vanhassa autossa oli aikanaan ampeerimittari. Startin jälkeen joskus mittari hetken näytti jopa 30 A, mutta nopeasti laski muutamiin ampeereihin.
     
  5. Jarkko

    Jarkko Aboriginaali
    KK Plus ADpack

    Liittynyt:
    18.4.2011
    Viestejä:
    6 137
    Saadut tykkäykset:
    682
    Mm. omassa MF 165:ssa on tuo havaittavissa.

    Mikäköhän tuon oikeasti aiheuttaa? Akun resistanssin muutos varauksen muuttuessa?
     
  6. borg

    borg administi
    Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    18.4.2011
    Viestejä:
    30 133
    Saadut tykkäykset:
    6 662
    Mielestäni tuo johtuu lataus- ja napajännitteiden välisestä potentiaalierosta. Napajännite taas riippuu varaustilasta, se taas kemiasta. Kemia muuttuu sähkövirran avulla.
     
  7. hile6363

    hile6363 Väärällä lääkityksellä.

    Liittynyt:
    16.8.2015
    Viestejä:
    5 811
    Saadut tykkäykset:
    1 652
    olen täs bussi/k-auto purkaamolta evakuoinut eräänkin atomaattilaturin. Nyt en merkkiä muista mutta 20A invertterilatureita. 24v. soitin sitten maahantuojalle saako niistä 12V? neuvvoi sitten että teipin alla on askelpotikka ja puolita se mikä on säädetty maksimiksi. Maasturiin yhen laitoin niin 14,4 loppu lataus ja 13,8 alko sykli uudestaan. Sano kyllä että älä käytä alle 80AH akuissa.. No, 225Ah akku on maasturissa. On siellä purkamolla ollu hupihetkiäkin.. Esim. Volvo TD 10? R eli rear eli mahuri takatuuppari.. Akut keulassa.. Ei jaksannu startata kaapeleilla keulasta.. Siitä sitten täydet akut kaapeleilla startille.. Hyvin pyöri.. Ei luvannukkaan. Siis annoin ruuvvimeisselillä herätteen startille.. Nuorempi isäntä oli kuskin paikalla.. eikä tietenkään ollu virta päällä avaimesta.. Sähkönen syöttöpumppu..
     
  8. Josva

    Josva Joopati joo, jaapati jaa
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    11.6.2016
    Viestejä:
    10 834
    Saadut tykkäykset:
    3 002
    Veneessäni sekä Zetormaticissani on A-mittarit. Kyllä sitä virtaa akkuun menee sen mukaan 20-30A hetken aikaa starttauksen jälkeen. Jos on kulutusta menee 5-10A koko ajan, muuten viisari on lähellä nollaa + puolella kuitenkin toimivalla laturilla tietenkin.
     
  9. Maukka

    Maukka Kansalainen
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    5.2.2012
    Viestejä:
    626
    Saadut tykkäykset:
    520
    Kiitos tiedoista.
    Noista nyt voisi päätellä jotta se auton laturi on parenpi latausteholtaan kuin esim. generaattorin tuottama max. 8A latausvirta.
    Suunnittelen mun valtakuntaverkottamaan Kotaan sähköjärjestelmää ja puntaroin vaihtoehtoisia järjestelmiä.
    Pitäskö tosta projektista perustaa oma osio?

    Mauri
     
    • Tykkään Tykkään x 2
  10. Janski

    Janski Latvassa lahoa.
    KK Plus ADpack

    Liittynyt:
    26.7.2016
    Viestejä:
    5 563
    Saadut tykkäykset:
    1 987

    Kysytki vielä TOTTA KAIT PITÄÄ.
     
    • Samaa mieltä Samaa mieltä x 2
  11. V361

    V361 W.W.W.
    KK Plus ADpack Betatester

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    23 596
    Saadut tykkäykset:
    4 172
    No perusta vaan.
    BEnsaversion akkujen latauslaitteesta saat seuraavasti, tälleen yksinkertaisesti kerrottuna.
    Kopaltaan ruostuneesta ruohonleikkurista, tai muovirunkonsa hajoittaneesta sellaisesta, sosialisoit moottorin.
    Rakentelet jostain putkista tms, sille jalustan.
    Terän tietennii heität johonkin tarverautakasaan....
    Etit sopivankokoluokan laturin, akustokapasiteetista riippuen, ja moottorista hieman riippuen, 40-200 amppeerisen, mieluummin moniurahihnalla, tai vaihdat siihen moniurahihnapyörän, samanlaisen, halkaisijaltaan noin puolitoista-vajaa kaksinkertaisen pyörän etsit sinne nurtsipuimurin terän paikalle. Se pyörä saa olla vaikka valurautaa ja uraton, kyllä se sinne kelpaa ja laturi pyörii. Moottorin akselilla pitää olla hieman pyörivää massaa, muuten riksunraksurin ei käy kunnolla. Moniyrahihna siksi, että vie tehoa paaaallljon vähemmän kuin kiilahihna, kokemusta on.
    Nyt naitat laturin, moottorin ja jalustan yhteen, hihna tietennii laturin ja moottorin välille.
    Sitte tekemään johtopäätöksiä.
    Jos huolehdit ihan manuaalisesti kaikesta, tarvit vain herätevirtajohtoon katkaisijan, jos haluat että heräte katkee automaagisesti ku lataus loppuu tarvii hiukan enemmän rakennella sähköpuolta, mm. vetävä rele yms. pientä sen katkaisijan lisäksi. Toki jos haluat seurata tapahtumia, amppeeri- ja volttimittarin voi halutessaan asennella.
    Kytke laturin piuhat akkuun, sieltähän sitte rosvotaan myös herätekatkaisijalle virta, huom myös laturin runko kytketään - napaan.
    Toiminta.
    Nykäse moottori käyntiin ja kaasu täysille. Kun on kierrrokset, napsauta herätevirtakatkaisn asentoon jossa virta kulkee läpi.
    Kone kyllä kyykkää melkoisesti ku lataus lähtee päälle, mutta kyllä kolme-neliheppainen riksutin pyörittää 60 amppeerin laturia hyvin.
    Seuraa akkujen latautumista ja ole onnellinen...
     
  12. Josva

    Josva Joopati joo, jaapati jaa
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    11.6.2016
    Viestejä:
    10 834
    Saadut tykkäykset:
    3 002
    Olen nähnyt tehtävän latausyksikön vanhasta työnnetävästä ruohonleikkurista, terän paikalle akseliin hihnapyörä ja laturi hihnapyörä alas-suin asenteenkoteloon ja tietysti välin remmi.
     
  13. Josva

    Josva Joopati joo, jaapati jaa
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    11.6.2016
    Viestejä:
    10 834
    Saadut tykkäykset:
    3 002
    Äh ja puh, v361 kerkesi jo kertoa tarkemmin. Ei varmasti olut viesteillä montaa sekunttia väliä?
     
  14. V361

    V361 W.W.W.
    KK Plus ADpack Betatester

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    23 596
    Saadut tykkäykset:
    4 172
    No ei.
    Olen muutaman rakennellut ja nyt kun taas sellainen tehokas romuläjästä sosialisoitu iso akkuluturi hajos lopullisesti, tarttis akkuperämoottorin akkulaturiksi semmonen taas rakennella. Tommonen ctekin kopio lataa 120 Ah:n melko tyhjäksi ajettua akkua toista vuorokautta...
     
  15. borg

    borg administi
    Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    18.4.2011
    Viestejä:
    30 133
    Saadut tykkäykset:
    6 662
  16. 2xford4000

    2xford4000 Kansalainen

    Liittynyt:
    2.12.2011
    Viestejä:
    2 658
    Saadut tykkäykset:
    261
    isä vainaa kun sähkömies oli niin muistan kerran kun oli vielä korkillisia akkuja ja oltiin yhdessä talossa töissä, no oli isännällä jääny valot päälle ja akku tyhjentynyt. veteli johtoa ja laittoi pikku akkulaturin olisko 4ah ollu toimimaan, hetken päästä muisti että ei kele akun korkit pitää löysätä, isä tokas että miks? no kun ohjeet niin sanoo.. no onkos ne löysällä silloin kun auto käy ja auton laturi 65ah työntää mitä kerkii akkuun. loppu se korkeista hötkyily siihen.
     
    • Tykkään Tykkään x 1
  17. Maukka

    Maukka Kansalainen
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    5.2.2012
    Viestejä:
    626
    Saadut tykkäykset:
    520
    Olis tollanen 5kw agrekaatti josta diesel moottori korkannut.
    Muuttas ton kiilahihna vetoiseksi ja saman moottorin pyörittään laturia.
    Ja jos ton paketin veis niin pitkälle kuin maakaapeli riittää.
    Tois samassa kaapelissa 4x10mm+10mm yksivaihe sähkön ja plussan ja miinuksen latausta varten.
    Mitenkä toimis?
     
  18. borg

    borg administi
    Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    18.4.2011
    Viestejä:
    30 133
    Saadut tykkäykset:
    6 662
    12V jännitteellä jännitehäviö pitkässä kaapelissa on otettava huomioon. Tosin poikkipintaa kaapelissa on aika paljon, mikä parantaa tilannetta.

    Vahvasähköistä paremmin tietävät ottavat varmaan kantaa sähköturvallisuusmielessä. 12V ja 230V johtaminen samassa kaapelissa saattaa olla paheksuttava asia.
     
  19. alfred_j_kwak

    alfred_j_kwak Hiilinielu.
    KK Plus pack Betatester

    Liittynyt:
    18.8.2014
    Viestejä:
    8 162
    Saadut tykkäykset:
    1 770
    Paremmasta tietämyksestä niin osaa sanoa, mutta en ainakaan heti keksi miksei eri jänniteitä voisi viedä samassa piuhassa. Ainut mikä on pyhä on suojamaa. Keltavihreää johdinta ei koskaan saa käyttää muuhun kuin maadoitukseen. Automaatiopuolella ainakin sotketaan sähköjä ihan surutta. Tärkeintä on merkitä viritykset riitävän hyvin.
    Sähkärin pitää kuitenkin aina olla liikkeellä sillä ajatuksella, että johdin on jänniteinen ja varmistaa tilanne ennen kuin iskee näppinsä kiinni.
     
  20. Vinski

    Vinski Kansalainen

    Liittynyt:
    23.6.2013
    Viestejä:
    443
    Saadut tykkäykset:
    29
    Saa eri jännitetasoja olla samassa kaapelissa. Kunhan kaapeli on luokiteltu suurimmalle jännitetasolle.
    Ja koskee muuten keskusten sisällä kouruissa kulkevia irrallisia johtimia myös. Samassa kourussa kulkevat eri jännitetasoiset johtimet täytyy olla luokiteltu suurimmalle käytössä olevalle jännitteelle. Kaksoiseristeiset johdot taas saavat olla samassa kourussa vaikka olisi pienemmälle jännitteelle luokiteltu (automaatiokaapelit ovat monesti luokiteltu vain 75 voltille)
     
    • Informatiivinen Informatiivinen x 2

Jaa tämä sivu