Ajoneuvojen vakuutukset

Viestiketju:
Ajoneuvojen vakuutukset

Tutkailin aihetta, tällaisia löytyi:


"Vakiintuneen korvauskäytännön mukaan liikennevahinko korvataan yksinomaan vetoauton liikennevakuutuksesta silloin, kun vetoauto ja perävaunu ovat kytkettynä yhteen ja kysymyksessä on tämän ajoneuvoyhdistelmän liikenteeseen käyttämisestä aiheutunut vahinko. Vastuuperusteena on tällöin ajoneuvoyhdistelmän puolella oleva tuottamus tai muu liikennevakuutuslain 8 §:ssä tarkoitettu olosuhde.


Liikennevahinko korvataan perävaunun liikennevakuutuksesta silloin, kun perävaunu on kytketty irti vetoautosta ja muodostaa toiminnallisesti ja ajallisesti selvästi itsenäisen liikenteellisen riskin tai, kun vahinko on aiheutunut perävaunun puutteellisesta kunnosta.


A on kertonut vahinkoilmoituksessaan, että henkilöautoon kytketty perävaunu irtosi vetoautosta, kun ajoneuvoyhdistelmä ajoi hidastetöyssyyn. Henkilöauton jarrutettua perävaunu osui henkilöauton takaosaan. Perävaunun irtoamisen syystä ei ole esitetty selvitystä.


Lautakunta totesi, että ajoneuvon kuljettajana olleen A:n velvollisuutena on ollut varmistaa, että perävaunu on ollut ajoon lähdettäessä asianmukaisesti kiinnitettynä henkilöauton vetokoukkuun. Asiassa esitetyn selvityksen perusteella ei voida päätellä, että vahinko olisi aiheutunut perävaunun puutteellisesta kunnosta."

YLE:n juttu:


Liikennevakuutuskeskuksen johtaja Janne Jumppanen:
"– Vahinkoja sattuu esimerkiksi silloin, kun perävaunu on jätetty tien varteen ja näkyvyys on huono. Perävaunu voi myös valua mäkeä alas ja osua johonkin, Jumppanen sanoo.

Vahinko voidaan korvata perävaunun vakuutuksesta silloin, kun katsotaan perävaunun aiheuttaneen vahinkoa itsenäisenä yksikkönä tai se osallisena vahingossa tai sen kunto on puutteellinen.

Jos perävaunu irtoaa kesken ajon, katsotaan korvaavaa vakuutus tapauskohtaisesti."
 
No ilmankos siitä ei helposti tietoa löydykään.
Tuosta on selvästi luettavessa, että jos perävaunun vetokytkin menee rikki ja vaunu irtoaa, niin menee vaunun vakuutuksesta, mutta yleisempi syy, väärä tai huolimaton kiinnitys, ei ole vika vaunussa ja silloin menee auton vakuutuksesta.
 
Kerran kyselin korvausta, kun naapurin 1000l roskapönttö tarttui kärrin matkaan. Silloin minulle sanottiin että korvaus menee auton vakuutuksesta, koska liike-energia on autosta peräisin.
 
Nythän mää hokasin että mulla on respossa osakasko....onkohan sillä mitään virkaa :mitenlie:
 
Nythän mää hokasin että mulla on respossa osakasko....onkohan sillä mitään virkaa :mitenlie:
Lähinnä tuo varkauksien varalle lienee, eipä juuri muuten. Omat kärrit kun on 20+ -vuotiaita, niin eipä juuri tarvetta.
 
Jos kerran veturin vakuutus korvaa ni eipä ole sitten iso rikos jos välillä eksyy auton perässä maantielle ei niin virallisia rantatrailereita tai pihakärryjäkin...
 
Jos kerran veturin vakuutus korvaa ni eipä ole sitten iso rikos jos välillä eksyy auton perässä maantielle ei niin virallisia rantatrailereita tai pihakärryjäkin...
Jos ei virkavalta satu pysäyttämään. Pakollinen liikennevakuutus kaiketi kärryssäkin on oltava.
 
Jos kärry pöllitään auton koukusta, niin mahtaisko auton varkausvakuutus korvata ;)
 
Mittasin juuri gepsillä Terrin ajonopeuksia. 1. vaihteella kulkee 12 km/h ja 2. vaihteella 20 km/h. Kakkosta ei tarvitse kuin tyhjänä metsäautotiesiirtymillä, eikä niilläkään, jos on mäkiä. Eli lukitsen kakkosvaihteen pois käytöstä, niin ei tarvitse liikennevakuutusta, koska huippunopeus jää alle 15 km/h.


Liikennevakuuttamisvelvollisuudesta vapautetut ajoneuvot:​

  • Sellaiset moottorityökoneet tai traktorit, jota ei tarvitse rekisteröidä ja jonka suurin rakenteellinen nopeus on enintään 15 km/h
 
Viimeksi muokattu:
Mietin tuossa että jos härveliin laittais aggregaatin niin sehän olis sitten hybridi ja vielä rajoitus tuohon 15km/h..
 
Nyt kun nää sähköhörvelit alkaa vaatimaan vakuutuksia, niin pitihän se vähän höykyttää vakuutuksia tarjoavia tahoja ja koittaa saada mahdollisimman edullinen vakuutus:
 
Koitin piruuttaan katsoa, josko autoon löytyis edukkaampi vakuutus, vaan ei. En nyt varmaan ihan joka puljusta kattonut, mutta ainakin neljästä. Halvinkin oli melkeen satasen nykyistä kalliimpi. 370€ liikenne ja osakasko.
 
Käytin eilen melkein kolme varttia vakuutusheebon kanssa keskusteluun. Nykyään siis vakuutukset ripoteltu moneen paikkaan. No jos nykyään menee 1020€ (siis kaikki vakuutukset, paitsi lapset), hänen tarjous oli 1015€ Enkä kertonut nykyisiä hintoja, kun kysyi. Sanoin, että mieluummin kuulen sinun tarjouksesi ensin.
Että ei siitä tuntipalkoille päässyt. Vaan kysyimpä piruuttaan noppeliin liikennevakutusta. Ei millään meinannut mennä jakeluun, että kyseessä maastoliikennemönkijä, kun sanoi, että tulee ensin laittaa tieliikenteeseen laite ja kuulemma heidän yhtiöstä sellaista ei saa rekisteröimättömälle laitteelle.
Vaan kun kyseessä on tieliikennevakuutus, eikös se ole vakuutusyhtiön velvoitettu myöntämään? Kaskoista sun muista voivat kieltäytyä.
Vaikutti kyllä hieman tuoreelta kaverilta, että ehkä ei vaan osannut järjestelmästä moista vakuutusta hakea.
 
Käytin eilen melkein kolme varttia vakuutusheebon kanssa keskusteluun. Nykyään siis vakuutukset ripoteltu moneen paikkaan. No jos nykyään menee 1020€ (siis kaikki vakuutukset, paitsi lapset), hänen tarjous oli 1015€ Enkä kertonut nykyisiä hintoja, kun kysyi. Sanoin, että mieluummin kuulen sinun tarjouksesi ensin.
Että ei siitä tuntipalkoille päässyt. Vaan kysyimpä piruuttaan noppeliin liikennevakutusta. Ei millään meinannut mennä jakeluun, että kyseessä maastoliikennemönkijä, kun sanoi, että tulee ensin laittaa tieliikenteeseen laite ja kuulemma heidän yhtiöstä sellaista ei saa rekisteröimättömälle laitteelle.
Vaan kun kyseessä on tieliikennevakuutus, eikös se ole vakuutusyhtiön velvoitettu myöntämään? Kaskoista sun muista voivat kieltäytyä.
Vaikutti kyllä hieman tuoreelta kaverilta, että ehkä ei vaan osannut järjestelmästä moista vakuutusta hakea.

Toi vakuuttaminen noille ei rekisteröidyille on välillä vähän hankalaa.

Lisäksi muistan joskus ex-käyttis oli liikennekäytöstä poissa ja olisin jotain kaskoja siinä halunnut rukkailla (ihmetytti kun kaiken sisältävä kasko oli nähdäkseni halvempi kuin perusmallinen täyskasko - olkoot siis nyt vaikka superkasko ja täyskasko nimikkeiltään). Varmaan vartin verran tyyppi naputtelee konetta, oikein kuuluu puhelimessa kun näppäimistö savuaa ja hiiri viilettää pitkin pöytää. Mutta ei. Lopputulos oli se, että koska ajoneuvo on liikennekäytöstä poistettuna, niin vakuutusyhtiön laskuri laskee vain silloiset juoksevat kulut (eli kaskossa tulipalo, varkaus, ilkivalta yms), ei koko kaskon hintaa.

Jotenkin meni keskustelu vaikeaksi kun sanoin, että etkö voisi hakea ihan geneerisesti auton merkin ja mallin perusteella mulle numeroita. Ei onnistu.


Toinen naurettavuus koko vakuutusbisneksessä on tuo kuorma-autohommeli. Yhtiöstä riippumatta ne on yrityspuolen vakuutuksia kaikki. Mä soitan tai olen muulla tavoin yrityspuolelle yhteydessä jos tarvitsen jotain muutoksia. Yrityspuoli taas ei käsittele mulle muuta kuin muutokset ja tämän jälkeen lähettävät mun asian yksityispuolelle hinnoiteltavaksi. Koko vakuutuspaketti on täysin erillinen ja huolimatta siitä, että olen pyytänyt sähköisesti vakuutuspaperit, niin mulle tulee se 2cm pinkka a4 papereita kun muutoksia teen (ja kerta vuoteen ilmoitukset). Kuitenkin tuohon erilliseen ka-vakuutukseen sovelletaan täysin samoja etuuskäytäntöjä kuin mun muihinkin vakuutuksiin.
 
Takaisin
Ylös