- Liittynyt
- 1 Joulukuu 2011
- Viestit
- 2,292
Tutkailin aihetta, tällaisia löytyi:
"Vakiintuneen korvauskäytännön mukaan liikennevahinko korvataan yksinomaan vetoauton liikennevakuutuksesta silloin, kun vetoauto ja perävaunu ovat kytkettynä yhteen ja kysymyksessä on tämän ajoneuvoyhdistelmän liikenteeseen käyttämisestä aiheutunut vahinko. Vastuuperusteena on tällöin ajoneuvoyhdistelmän puolella oleva tuottamus tai muu liikennevakuutuslain 8 §:ssä tarkoitettu olosuhde.
Liikennevahinko korvataan perävaunun liikennevakuutuksesta silloin, kun perävaunu on kytketty irti vetoautosta ja muodostaa toiminnallisesti ja ajallisesti selvästi itsenäisen liikenteellisen riskin tai, kun vahinko on aiheutunut perävaunun puutteellisesta kunnosta.
A on kertonut vahinkoilmoituksessaan, että henkilöautoon kytketty perävaunu irtosi vetoautosta, kun ajoneuvoyhdistelmä ajoi hidastetöyssyyn. Henkilöauton jarrutettua perävaunu osui henkilöauton takaosaan. Perävaunun irtoamisen syystä ei ole esitetty selvitystä.
Lautakunta totesi, että ajoneuvon kuljettajana olleen A:n velvollisuutena on ollut varmistaa, että perävaunu on ollut ajoon lähdettäessä asianmukaisesti kiinnitettynä henkilöauton vetokoukkuun. Asiassa esitetyn selvityksen perusteella ei voida päätellä, että vahinko olisi aiheutunut perävaunun puutteellisesta kunnosta."
YLE:n juttu:
Liikennevakuutuskeskuksen johtaja Janne Jumppanen:
"– Vahinkoja sattuu esimerkiksi silloin, kun perävaunu on jätetty tien varteen ja näkyvyys on huono. Perävaunu voi myös valua mäkeä alas ja osua johonkin, Jumppanen sanoo.
Vahinko voidaan korvata perävaunun vakuutuksesta silloin, kun katsotaan perävaunun aiheuttaneen vahinkoa itsenäisenä yksikkönä tai se osallisena vahingossa tai sen kunto on puutteellinen.
Jos perävaunu irtoaa kesken ajon, katsotaan korvaavaa vakuutus tapauskohtaisesti."
"Vakiintuneen korvauskäytännön mukaan liikennevahinko korvataan yksinomaan vetoauton liikennevakuutuksesta silloin, kun vetoauto ja perävaunu ovat kytkettynä yhteen ja kysymyksessä on tämän ajoneuvoyhdistelmän liikenteeseen käyttämisestä aiheutunut vahinko. Vastuuperusteena on tällöin ajoneuvoyhdistelmän puolella oleva tuottamus tai muu liikennevakuutuslain 8 §:ssä tarkoitettu olosuhde.
Liikennevahinko korvataan perävaunun liikennevakuutuksesta silloin, kun perävaunu on kytketty irti vetoautosta ja muodostaa toiminnallisesti ja ajallisesti selvästi itsenäisen liikenteellisen riskin tai, kun vahinko on aiheutunut perävaunun puutteellisesta kunnosta.
A on kertonut vahinkoilmoituksessaan, että henkilöautoon kytketty perävaunu irtosi vetoautosta, kun ajoneuvoyhdistelmä ajoi hidastetöyssyyn. Henkilöauton jarrutettua perävaunu osui henkilöauton takaosaan. Perävaunun irtoamisen syystä ei ole esitetty selvitystä.
Lautakunta totesi, että ajoneuvon kuljettajana olleen A:n velvollisuutena on ollut varmistaa, että perävaunu on ollut ajoon lähdettäessä asianmukaisesti kiinnitettynä henkilöauton vetokoukkuun. Asiassa esitetyn selvityksen perusteella ei voida päätellä, että vahinko olisi aiheutunut perävaunun puutteellisesta kunnosta."
YLE:n juttu:
Peräkärryä ei vakuuteta turhaan – jopa 800 vahinkoa vuodessa
Suomen lain mukaan kevyt perävaunu tarvitsee oman liikennevakuutuksen. Monesta pakollinen vakuutus tuntuu hölmöltä, koska perävaunu liikkuu vain kytkettynä jo vakuutettuun autoon. Tilastot kuitenkin osoittavat, että perävaunuvakuutus on paikallaan.
yle.fi
Liikennevakuutuskeskuksen johtaja Janne Jumppanen:
"– Vahinkoja sattuu esimerkiksi silloin, kun perävaunu on jätetty tien varteen ja näkyvyys on huono. Perävaunu voi myös valua mäkeä alas ja osua johonkin, Jumppanen sanoo.
Vahinko voidaan korvata perävaunun vakuutuksesta silloin, kun katsotaan perävaunun aiheuttaneen vahinkoa itsenäisenä yksikkönä tai se osallisena vahingossa tai sen kunto on puutteellinen.
Jos perävaunu irtoaa kesken ajon, katsotaan korvaavaa vakuutus tapauskohtaisesti."