Tervetuloa Konekansa-foorumille!

Liity Konekansa-foorumin jäseneksi (ei maksa kuin vaivan) ja käy peremmälle! Sisäänkirjautumattomana et näe aivan kaikkea foorumin sisältöä.

Mainoksiakin vilisee niin, että silmiä kirvelee. Jäsenenä elämäsi olisi paljon siedettävämpää. ;)

Agregaatti ei tuota sähköä

Viestiketju osiossa 'Sähkö ja elektroniikka' , aloittaja ratikkakuski, 11.2.2019.

  1. ratikkakuski

    ratikkakuski Kansalainen

    Liittynyt:
    13.1.2017
    Viestejä:
    6
    Saadut tykkäykset:
    1
    Hyvät lukijat, uutena foorumilaisena esittelen ongelman. Vasta hankittu (kun halvalla sai... :)) ageraatti on komea laite, mutta ei tuota sähköä. Arviolta 2000-luvun laite jota ei ole käytetty kovin paljoa. Koneelle on tehty perushuoltoa ja mittauksia toisen henkilön toimesta.

    Kone on tällä hetkellä yli 100 km päässä, joten esittelen ensin perustiedot.


    Tyyppikilpi
    [​IMG]

    kone kärryssä
    [​IMG]

    Virtapää avattuna
    [​IMG]


    Konkka
    [​IMG]

    pieni video generaattorin avaamisesta
    https://1drv.ms/v/s!At-qSV0J9irchOM6IVX2JP2MWhBxGw


    Konetta on siis huollettu ja mitattu. Tämänhetkinen tulos on että moottoriosa toimii niin kuin pitääkin. Generaattori ei toimi :(.

    Ulkoisesti tarkasteltuna generaattorin osat olivat hieman pölyisiä ja kuluneita mutat ehyitä ja puhtaita. Oikosulun, johtojen palamisen tai sulamisen jälkiä ei näy. Ankkurin ja staattorin käämit mitattu toisen henkilön toimesta. Ehyet. MIttauksen luotettavuus yli 90%. Arvio luotettavuudesta koska tässä voi sattua virheitä, lukemavirhe ym ym. Konkka myös mitattu, toimiva. Mittauksen luotettavuus 75 % koska tehty yleismittarin kondensaattorien mittaustoiminnolla.

    Kysymys arvon raadille: mitä seuraavaksi ? mistä vikaa pitäisi etsiä ?

    Nimimerkillä ostin kun halvalla sain, puoleksi velipojan kanssa...
     
    • Tykkään Tykkään x 1
  2. ratikkakuski

    ratikkakuski Kansalainen

    Liittynyt:
    13.1.2017
    Viestejä:
    6
    Saadut tykkäykset:
    1
    Lisäys vielä: moottorin käydessä generaattorille tulee 12v. Ymmärtääkseni kyseessä on vierasherätteinen sivuvirta moottori (korjatkaa jos tarvitsee) jonka pitäisi alkaa tuottamaan 230v polttomoottorin tuottamalla generaattorin pyörityksellä ja herätevirralla.
     
  3. borg

    borg administi
    Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    18.4.2011
    Viestejä:
    19 487
    Saadut tykkäykset:
    2 868
    Jos se on sähköisesti ehjä, mutta ei tajua tehdä sähköä, niin kenties se ei vain herää. Jotain tässä, kannattaa lukea kohta, jossa on animoitu gif-kuva. Pätee vain oikosulkumoottorista tehdyille genuille.
     
  4. ratikkakuski

    ratikkakuski Kansalainen

    Liittynyt:
    13.1.2017
    Viestejä:
    6
    Saadut tykkäykset:
    1
    Kiitos. Tuota täytyy kokeilla.

    Onko arvon raadilla muita hyviä ideoita ?
     
  5. borg

    borg administi
    Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    18.4.2011
    Viestejä:
    19 487
    Saadut tykkäykset:
    2 868
    Oikosulkumoottoreista tehdyissä generaattoreissa on käytetty herättämiseen myös pientä supermagneettia, joka on liimattu ankkuriin porattuun reikään.
     
    • Samaa mieltä Samaa mieltä x 2
  6. ratikkakuski

    ratikkakuski Kansalainen

    Liittynyt:
    13.1.2017
    Viestejä:
    6
    Saadut tykkäykset:
    1
    Kiitos.Tuota "neodyymimagneetin pala koneessa" konstia täytyy myös testata.
     
  7. hile6363

    hile6363 Väärällä lääkityksellä.
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    16.8.2015
    Viestejä:
    2 078
    Saadut tykkäykset:
    248
    Tervetuloa vaan palstalle. Jos kerran koneessa vaan yksi 10mikron konkka niin ei vaikuttaisi olevan asynkronimoottoriperiaatteella tehty, vaan oikein aidosti käämitty generaattoriksi. Joskus törmännyt sellaiseen että käämivyyhden kiepissä mikä tulee sieltä generaattorin päästä meltorautapeltien välistä näkyviin niin siellä onkin ollut lakkojen ja sidelankojen välissä lämpösulake, samantyyppinen kuin esim. kahvinkeittimissä on. Tämä mahdollisuus vissiin suljettu pois koska genua mitattu ja silloin olis löytynyt kahden karvan välistä katkos. Konkkakin voi olla syyllinen koska yleismittarin konkka-alue käyttää pientä mittausjännitettä. Sitten kun ollaan 230vaihtovirta-alueella niin voikin olla jo oikarissa. Joskus agreja "herkistelty" laittamalla "teinibasson" magneetti agren muuntajapeltien kylkeen kiinni. Ite, jos käämit on todettu ehjiksi niin hommaisin uuden konkan. Bebek electronics Lahdessa Hirsimetsäntiellä esim. Ei montaa euroa maksa. Postimyyntiäkin on. Tälleen minä jatkaisin asiassa.
     
  8. hile6363

    hile6363 Väärällä lääkityksellä.
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    16.8.2015
    Viestejä:
    2 078
    Saadut tykkäykset:
    248
    @ratikkakuski Off topikkina kysyisin? Tossa kärrykuvassa taustalla näkyy selvästi Volvo B10 taka-akseli. Olisko peräti Wiimalainen tai Carruksen korilla? Jos sinun tai kaverisi niin minun kautta löytyy purkuosaa ko. vermeisiin..
     
    • Eri mieltä Eri mieltä x 1
  9. ratikkakuski

    ratikkakuski Kansalainen

    Liittynyt:
    13.1.2017
    Viestejä:
    6
    Saadut tykkäykset:
    1
    Selvä !

    Kiitos tiedosta. Välitän viestin :)
     
  10. Urpo

    Urpo Kansalainen

    Liittynyt:
    20.12.2011
    Viestejä:
    38
    Saadut tykkäykset:
    3
    En kyllä tuota videota saanut auki enkä heti löytänyt netistä kytkäriä.
    Onko siinä siis roottorilla käämitys, mutta ei liukurenkaita? Silloin siinä on roottorssa tasasuuntausdiodi joka tekee magnetointivirran. Tuleeko tuo kertomasi 12 V moottorin vauhtipyörämagneetosta? Ja jos niin mihin se menee?
     
    • Tykkään Tykkään x 1
  11. hile6363

    hile6363 Väärällä lääkityksellä.
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    16.8.2015
    Viestejä:
    2 078
    Saadut tykkäykset:
    248
    Vai onks siinä erilliin lähtö 12v?
     
  12. Josva

    Josva Joopati joo, jaapati jaa

    Liittynyt:
    11.6.2016
    Viestejä:
    4 522
    Saadut tykkäykset:
    813
    Syötä siihen genuun homoroikalla virtaa verkosta, ’homoroikkan kummasakin päässä on urospistoke’
     
    • En tykkää En tykkää x 1
  13. Urpo

    Urpo Kansalainen

    Liittynyt:
    20.12.2011
    Viestejä:
    38
    Saadut tykkäykset:
    3
    Sitä myös epäilen, mutta joissain mm Robin, on herätyssähkö moottorista avr lle vaikka varsinainen magnetointivirta tulee genusta.
     
  14. ratikkakuski

    ratikkakuski Kansalainen

    Liittynyt:
    13.1.2017
    Viestejä:
    6
    Saadut tykkäykset:
    1
    HOMO roikalla :facepalm::virne::rampa: Kahvit tuli näppikselle.

    Täytyypä kokeilla eli ehdottaa genun haltijalle testiä.. :epätieto::pimpom:
     
    • En tykkää En tykkää x 1
  15. Mika 82

    Mika 82 Kansalainen
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    17.11.2014
    Viestejä:
    1 473
    Saadut tykkäykset:
    415
    Minä joskus nuorena tuskailin jonkun naulapyssyn kanssa, kun kompressori ei jaksanut käydä pitkän jatkojohdon päässä. Sitten aggrekaatilla koitin, ei jaksa. Naapurilta toinen aggrekaatti lainaan, ei jaksa.

    Sitten kuningasidea :tuumaus:Eli tuollaisella homoroikalla yhdistettiin kaksi aggrekaattia. Ei toiminut, mutta mitään ei mennyt rikkikään.

    Jos tuollaisen johdon tekee, se pitää sitten hävittää heti käytön jälkeen, jotta joku ei jatkojohtoa etsiessään saa tuollaista käsiinsä.
     
    • Samaa mieltä Samaa mieltä x 1
  16. Mikael

    Mikael Kansalainen

    Liittynyt:
    4.6.2015
    Viestejä:
    1 059
    Saadut tykkäykset:
    162
    Yks tuollainen on käytössä tälläkin hetkellä. Ei viitsinyt laittaa Upsia pöhisemään videotykin viereen niin nyt se on sähkökeskuksen vieressä ja kiinni tuolla homoroikalla. Tosin meinaan hävittää koko Upsin ja tuon roikan.
     
  17. Jki

    Jki Kansalainen

    Liittynyt:
    22.11.2016
    Viestejä:
    163
    Saadut tykkäykset:
    34
    Ei näytä "oikeelta" generaattorilta. Ja kun on toi konkkakin. Vaan ei 10 mikroo riitä mihinkään.
    Olisko vaan remanenssi kadonnut? Vähän tasasähköö vaikka akkulaturista sisään töpselistä ja uus kokeilu. Hyvin pikkusella kuormalla ennen ton konkan arvon oikeellisuuden tarkistusta. 50-60 mikroo yleensä ovat.
     

Jaa tämä sivu