Aaretin tallissa tapahtuu

Viestiketju:
Aaretin tallissa tapahtuu

Sama energia siihen peltiin tulee. Jäähdyttipä tai ei.
 
Sama energia siihen peltiin tulee. Jäähdyttipä tai ei.
Olen eri mielä tuosta jäähdyttämisestä ja nimenomaan siitä, kuinka nopeasti jäähdytetään ja sen vaikutuksesta vetelyyn.
Esimerkiksi paljon venynyttä peltiä oikoessa, sitä joutuu kutistamaan hiilikuumalla, tai jopa hitsipillä. On iso ero siinä, annetaanko kuuman jälkeen jäähtyä omineen, vai jäähdytetäänkö nopeasti märällä rätillä.
Olkoonkin energia sama, mutta ero on selkeä nopealla ja hitaalla jäähdytyksellä. Nopealla jäähdytyksellä pelti kutistuu selkeästi enemmän.
 
Olen eri mielä tuosta jäähdyttämisestä ja nimenomaan siitä, kuinka nopeasti jäähdytetään ja sen vaikutuksesta vetelyyn.
Esimerkiksi paljon venynyttä peltiä oikoessa, sitä joutuu kutistamaan hiilikuumalla, tai jopa hitsipillä. On iso ero siinä, annetaanko kuuman jälkeen jäähtyä omineen, vai jäähdytetäänkö nopeasti märällä rätillä.
Olkoonkin energia sama, mutta ero on selkeä nopealla ja hitaalla jäähdytyksellä. Nopealla jäähdytyksellä pelti kutistuu selkeästi enemmän.
Tää oikomis tekniikka kiinnostaisi. Kerrotko lisää? Liukuovessa on senverran painautumaa että se pitäisi oikoa
 
Sitten kun pelti on oiottu ja sinne jää niitä kimble peliä muistuttavia kohtia, saadaan ne kiristettyä kuumia antamalla.
 
Takanurkasta tuli sitten tuollainen
IMG_20200815_143343.jpg
 
Joskus mopopoikana katselin, kun kaveri teki isänsä kanssa ensimmäistä autoaan. 142 volvo, johon pistettiin 160 sarjalaisen keula. Konepeittoa ja lokasuojiahan piti lyhentää reilu 10cm.
He hitsasvat aivan pienillä täpeillä, siis luokkaa max sekunti ja märällä rätillä jäähdytys.
Minä en autopeltihommista mitään tiedä, mutta volvosta tuli hieno.

Kyllä iteki oon kuvitellu huomaavani, että jossei peltiä jäähyttele yhtään niin herkästi vetäsee jostain kauempaa mitä sauman kohilta. Tämä voi tapahtua yllättävänki pitkän ajan päästä ku kuvittelee tilanteen olevan jo ohi... :D
 
Tää oikomis tekniikka kiinnostaisi. Kerrotko lisää? Liukuovessa on senverran painautumaa että se pitäisi oikoa
Pitää olla MIG/MAG laite , jossa on erillinen asento hiilikuumalle tai maakaapelille erillinen paikka hiilikuumalle, yleensä merkitty "käryävällä puikolla".
Migistä kaasusuutin pois ja kaasu kiinni ja langansyöttö pois, virtasuuttimeen kiinni vaikka pienellä letkukiristimellä hiilipuikko, jolla annetaan kuumia kohollaan oleviin kohtiin.
Noita hiilipuikkoja pitäisi saada hitsaustarvikeliikkeistä, esim. https://webshop.industriacenter.fi/product/8421/hiilipuikko-10x100-kemppi
Oppii helposti viidessä minuutissa. Panssariviila on taas oiva keino löytää tarkasti nuo kohollaan olevat kohdat.
Panssariviila on muutenkin yksi oikomatyön tärkeimpiä työkaluja viimeisen vetelyn poistamiseksi!
 
Kyllä iteki oon kuvitellu huomaavani, että jossei peltiä jäähyttele yhtään niin herkästi vetäsee jostain kauempaa mitä sauman kohilta. Tämä voi tapahtua yllättävänki pitkän ajan päästä ku kuvittelee tilanteen olevan jo ohi... :D
Yleensä se vetely tapahtuu lämpiämisvaiheessa, harvemmin jäähdytymisvaiheessa, paitsi jos liian nopeasti jäähdyttää.
Parhaiten olen välttynyt vetelyltä, kun pellit pysyvät kohtuu tasalämpöisinä koko hitsauksen ajan.
Toki pääasiassa tuntuu siltä, että kaikki perustuu hyvään tuuriin, jos ei vetele yhtään...:)
 
Tää oikomis tekniikka kiinnostaisi. Kerrotko lisää? Liukuovessa on senverran painautumaa että se pitäisi oikoa
Jäi kertomatta tuo kaasupillisysteemi. Mahdollisimman pieni pilli, terävä liekki ja nopea kuumennus, ei ihan punaiseksi asti. Kaasupilleillä vaikutus on kertaluokkaa isompi verrattuna hiilikuumaan ja helposti saa aikaan lisää vetelyä.
Kaasupilleillä kohtuu helposti kutistaa tissejä pois, mutta harjanteen alasajo on haastavaa, tahtoo pelti kuumua liikaa ympäristöstä.
Kaasupillejä harvoin nykyään käytetään, mutta toimii jos tarvii paljon kutistaa. Hienosäätöön niistä ei oikein ole.
 
Pitää olla MIG/MAG laite , jossa on erillinen asento hiilikuumalle tai maakaapelille erillinen paikka hiilikuumalle, yleensä merkitty "käryävällä puikolla".
Migistä kaasusuutin pois ja kaasu kiinni ja langansyöttö pois, virtasuuttimeen kiinni vaikka pienellä letkukiristimellä hiilipuikko, jolla annetaan kuumia kohollaan oleviin kohtiin.
Noita hiilipuikkoja pitäisi saada hitsaustarvikeliikkeistä, esim. https://webshop.industriacenter.fi/product/8421/hiilipuikko-10x100-kemppi
Oppii helposti viidessä minuutissa. Panssariviila on taas oiva keino löytää tarkasti nuo kohollaan olevat kohdat.
Panssariviila on muutenkin yksi oikomatyön tärkeimpiä työkaluja viimeisen vetelyn poistamiseksi!
Pienellä pillillä saa annettua kuumia myös ihan vastaavasti. Noiden löysien siirtelyyn ja poistoon on toimiva myös lyöntiviila. Siis sellainen taivutellun viilan näköinen vasaran tapainen. Sillä pystyy löysää kimbleä siirtelemään mihin haluaa levitettyä niin laajalle, että se poistuu. Siis ne pystyvät, ketkä osaavat... https://www.google.fi/search?q=lyön...hUKEwin-ePyo53rAhVRtSoKHXRgC50Q_AUoAHoECAAQAw
 
Pienellä pillillä saa annettua kuumia myös ihan vastaavasti. Noiden löysien siirtelyyn ja poistoon on toimiva myös lyöntiviila. Siis sellainen taivutellun viilan näköinen vasaran tapainen. Sillä pystyy löysää kimbleä siirtelemään mihin haluaa levitettyä niin laajalle, että se poistuu. Siis ne pystyvät, ketkä osaavat... https://www.google.fi/search?q=lyöntiviila&source=lmns&bih=560&biw=360&prmd=mivn&hl=fi&sa=X&ved=2ahUKEwin-ePyo53rAhVRtSoKHXRgC50Q_AUoAHoECAAQAw
Pääasiassa käytän oikomatyössä juuri lyöntiviilaa, vasaraa harvemmin, vasara venyttää enenmmän kuin lyöntiviila.
Kuten tuossa aiemmin kerroinkin kaasupilli on hieman vaikeampi hiilikuumaan verrattuna.
 
Liukuovikin tuli vaihdettua. Pikkasen taputeltiin suoremmaksi. Vaihdoin myös alkuperäisestä ovesta keskuslukituksen
IMG_20200816_151900.jpg
 
Siisti ovihan tuo on, oletin että on pahempikin ruttu siinä. Pari kiekkaa kittiä niin se on siinä :peukku:
 
Kova rautahan tuo vielä on:D

Ainakin joiltain osin :cool::cool:
Hyvä siitä tulee kun sen maalaa...
 
Samoin kun leikkelee pintakorjuupaloja on hyvä välttää 90asteen kulmia, leikkaa pyöreitä muotoja niin vetelyt ei eskaloidu yhtä voimakkaina kuin teräviä kulmia hitsatessa, jos vetelee silti niin helpompi kuumilla oikoa ja vasartaa.
 
Takaisin
Ylös