250cc mönkijän jäähdytinnesteen lämpö

Viestiketju:
250cc mönkijän jäähdytinnesteen lämpö

Mar6_

Kansalainen
Liittynyt
16 Huhtikuu 2023
Viestit
50
Moro! Onko palstalaisilla kokemuksia näistä kiinankömpijöistä? Mikä on nestejäähdytteisen oikea lämpötila? Itellä pyörii 110-120c, ei keitä kuitenkaan, ei porise, nesteet pysyy omissa lokeroissaan yms. Mut miksi se on noin korkea? Optimihan oisi varmaan jotain 80-90c välille. Ilmaa jossain? Luuöisi kiehuttelevan jos jotain ongelmaa olisi, tai puskevan litkuja pihalle
 
Moro! Onko palstalaisilla kokemuksia näistä kiinankömpijöistä? Mikä on nestejäähdytteisen oikea lämpötila? Itellä pyörii 110-120c, ei keitä kuitenkaan, ei porise, nesteet pysyy omissa lokeroissaan yms. Mut miksi se on noin korkea? Optimihan oisi varmaan jotain 80-90c välille. Ilmaa jossain? Luuöisi kiehuttelevan jos jotain ongelmaa olisi, tai puskevan litkuja pihalle
Ja lämpömittari ehjä, laitettu toinen mittari rinnalle
 
Ja lämpömittari ehjä, laitettu toinen mittari rinnalle

Ja toisen mittarin mukana myös toinen anturi? Itellä harrastekulkineessa on yhdistelmäanturi (monivika-anturi), jonka aikoinaan vaihdoin, niin lämmöt tippui mittarin mukaan 10-15C, boksin mukaan ihan termarin arvoissa (eikä muita muutoksia tuossa yhteydessä).
 
Ja toisen mittarin mukana myös toinen anturi? Itellä harrastekulkineessa on yhdistelmäanturi (monivika-anturi), jonka aikoinaan vaihdoin, niin lämmöt tippui mittarin mukaan 10-15C, boksin mukaan ihan termarin arvoissa (eikä muita muutoksia tuossa yhteydessä).
Joo, ihan täysin erillään koneen muista sähköistä, tämmönen ns aftermarket mittari.
 
Onko flekti? Sehän lähtee pyörimään yleensä jostain 95 asteen huijakoilta jos ajoviima ei riitä.

Veikkaisin vesipumppua ettei vain neste kierrä riittävästi.
 
Bashan 200cc lähti flekti pyörimään heti kun käynnisti koneen.
 
Ei ollu lämpömittaria eikä koskaan tullut mitattua...vielä se kyllä toimii.
 
Joo. Mitenkäs tuommoisissa vesipumppu toimii? Pyöriikö se koko ajan vai kytkeytyykö päälle jossain lämpötilassa?
 
Perjaate on sama kuin muissakin moottoreissa. Pumppu pyörii kun moottori käy ja kierrosten nousu kasvattaa pumpun siirtotehoa samassa suhteessa. Termostaatti pitää huolen käyntilämmöistä päästäen lämpötilan noustessa kierron jäähdyttimelle. Oletetaan että termostaatin kunto on jo tarkastettu. Yleensä termostaatti vikaantuu niin ettei se enää pidä lämpöjä tarpeeksi korkealla, muttei ole mahdotonta ettei termostaatti myöskään aukea.

Koska emme tiedä kikottimen merkkiä saati mallia voimme vain arvailla missä tuo vesipumppu on. Yleistä on kuitenkin moottorissa kuin moottorissa että joskus voi impelleri tai pumpun siivet kulua tai hajota vanhuuttaan palasiksi. Tällöin veden kierto häiriintyy.
 
Perjaate on sama kuin muissakin moottoreissa. Pumppu pyörii kun moottori käy ja kierrosten nousu kasvattaa pumpun siirtotehoa samassa suhteessa. Termostaatti pitää huolen käyntilämmöistä päästäen lämpötilan noustessa kierron jäähdyttimelle. Oletetaan että termostaatin kunto on jo tarkastettu. Yleensä termostaatti vikaantuu niin ettei se enää pidä lämpöjä tarpeeksi korkealla, muttei ole mahdotonta ettei termostaatti myöskään aukea.

Koska emme tiedä kikottimen merkkiä saati mallia voimme vain arvailla missä tuo vesipumppu on. Yleistä on kuitenkin moottorissa kuin moottorissa että joskus voi impelleri tai pumpun siivet kulua tai hajota vanhuuttaan palasiksi. Tällöin veden kierto häiriintyy.
Joo, kun käytin vesipumpun kantea auki, pyöräytin koneella muutaman sekunnin käynnissä, ei liikkunut siipipyörä mihinkään. Kielisikö tämä että se on kaput sitten?
 
Joo, kun käytin vesipumpun kantea auki, pyöräytin koneella muutaman sekunnin käynnissä, ei liikkunut siipipyörä mihinkään. Kielisikö tämä että se on kaput sitten?
Onko se pumppu koneen kyljessä eli mekaanisella vedolla vai letkujen välissä oleva sähköpumppu?
Jos moottorin kyljessä niin niissä on monasti muoviset hammasrattaat/ratas, olisko tuo rikki jos pumppu ei pyöri käynnissä ollessa.
 
jos pumppu koneen kyljessä niin ei muuta ku koppaa auki.. ratas luultavasti rikki.. kauheesti ei kannata ajella kun ei jäähdy oikein ja tasaisesti.
 
Joo koneen kyljessä kopan alla, niikun vissiin kaikissa näissä 200cc-250cc kiinankoneissa. Mitäs jos tuon siipipyörän poistaisi, ja löisi sähköpumpun letkun väliin? Olisi ainakin varmempi omasta mielestä kuin nää kiinan sepustukset
 
Ainakin webaston kiertopumppuja löytyy jo hyllystä valmiina, lie pätisikö sellainen?
 
Kyllä se kannattaa alkuperäinen korjata ennen kuin alkaa patenteja tekemään. Siellä voi olla tulossa isompaakin ongelmaa jos ei tutki syytä ja siinä samalla sen myös laittaa kuntoon alkuperäisen.

Ja jos ei luota kiinan vehkeisiin niin jää kysymys miksi sellainen on pihalla? :vipottaa:
 
Kyllä se kannattaa alkuperäinen korjata ennen kuin alkaa patenteja tekemään. Siellä voi olla tulossa isompaakin ongelmaa jos ei tutki syytä ja siinä samalla sen myös laittaa kuntoon alkuperäisen.
Ootko purkaillut kiinankoneita, onko ollut itsellä käytössä? Nää nyt on yhtiä patentteja koko laitokset
 
Takaisin
Ylös