16m3 klapikärry

Viestiketju:
16m3 klapikärry

Tuossa mun kaivurivaunussa on pituussuuntaan 4kpl 120x60mm U palkkia kylellään sekä keskimmäisten runkopalkkien alla vielä 60x60x5mm RHS putket. Runkorakenteen korkeus taka-akselin kohdilla on miltei 30cm, ja mulle ei tulisi kyllä mieleenkään lastata tuohon vaunuun 8t kuormaa..
 
aika näyttää kuin käy renkaathan tässä antautuu ekana kärryn vauhti ei varmaan koskaan ylitä 10km/h....kesäkuussa pitäis tulla 16m3 klapeja niin testataan:virnpeuk:
 
Etkös sä meinannu tehdä siihen kiinteet sivuseinät? Vähän kolmiorakennetta niihin niin hyvä tulee. :peukku:
 
Kannattaako sitä rikkoa? Lisää suosiolla pari tukevaa palkkia alle ni pääset jo lähemmäksi totuutta, mut jos saat kuormitettua ton rungon korkkiruuviks ni on vittumainen ehjättävä ja @kymi :llä riittää riemua..
 
Juu eikä ne klapit viimeskään ollu ihan tuoreita mutta 6500kg vois painaa 15m3:rolleyes:
 
Ei se isoa palkkia vaadi. Vähälläkin raudalla pärjää, kun se vain on oikeassa paikassa. Ristikkorakenne on pop.
 
Ei se isoa palkkia vaadi. Vähälläkin raudalla pärjää, kun se vain on oikeassa paikassa. Ristikkorakenne on pop.
Vähän kuten tossa kaivurivaunussa on se 60mm RHS siellä alla paikoin aika etäälläkin varsinaisesta rungosta.
 
Mutta se yläpuoleinen kantava runkorakenne voisi olla tosiaan aika jepa, ei kärsisi maavarakaan..
 
Kannattaako sitä rikkoa? Lisää suosiolla pari tukevaa palkkia alle ni pääset jo lähemmäksi totuutta, mut jos saat kuormitettua ton rungon korkkiruuviks ni on vittumainen ehjättävä ja @kymi :llä riittää riemua..

@klappi laitatko mulle päivämäärän kun kuorma on tulossa? Kuvataan vaikka livestreami jossa nähdään miten korkkiruuvi tehdään ja miten lavetin veturi hyytyy...
 
Yksinkertaisimmillaan erityisen kantava runkorakenne tulisi samalla periaatteella kuin vinoköysisillassa.
Silta_vinokoysi.jpg


Tosin tässä tapauksessa olisi puolellaan kaksi pystypilaria kummankin akselin kohdalla, kuten tuolla jo aiemmin esitin (ja pystypilarit yhdistetty ylhäältä toisiinsa). Koska köysisilloissakin käytetään köysiä, niin tässä tapauksessa vastaavana rakenteena todellakin menisi harjateräkset, koska niiden ei tarvitse kestää kuin vetoa. Joku varmaan jo nauraa kippurassa, mutta oikeasti harjateräkset ovat 40% lujempia kuin rakenneteräs. Harjateräksen myötöraja on tyypillisesti 500N/mm2, kun taas rakenneteräksellä se on normaalisti 355N/mm2.

Kattoristikkomaiseen rakenteeseen ei tarvitse pyrkiä, koska tässä ei kannatella mitään yläpuolella. Loput seinärakenteet voi hitsuutella ihan miten haluaa, mutta kantavuutta ne eivät juurikaan lisää.
 
Juu harjateräs on huiomattavasti lujempaa, ja karkenevaa maateriaalia. Normi rakenneteräs ei ole karkaistavissa siten
 
Vanteet ja renkaat noukittu kyytiin nyt äkkiä pois täältä kehä3 sisäpuolelta:confused:
20190406_120154.jpg
 
Tällä kertaa en tasapainottanut;)

20190406_165423.jpg

Luotin täysin vannekauppiaan puheisiin...huh ei ota runkoon kiinni...
20190406_165415.jpg
 
Mielenkiinnolla seuraan projektia, kun täytyisi itsellenikin klapikärry hommata.
 
Kaiken tukevan rakentamisen perusta on kolmio.
 
Aneemisen kokoset kummit, ja liikaa offsettia ....... 31-33 kokoa olevat 11.5-12.5-15 kummit alle, 9-10" vanteilla, miinusoffsetilla .....
Tukevammat akselipalkit, siis yhtenäinen suora 8mm seinämän omaava vaikka 70x70x8 kanttipalkki , yhtenäisenä napojen välille ......
 
Takaisin
Ylös