Tervetuloa Konekansa-foorumille!

Liity Konekansa-foorumin jäseneksi (ei maksa kuin vaivan) ja käy peremmälle! Sisäänkirjautumattomana et näe aivan kaikkea foorumin sisältöä.

Mainoksiakin vilisee niin, että silmiä kirvelee. Jäsenenä elämäsi olisi paljon siedettävämpää. ;)

Tapahtuma 14-16.7.2017 Höyrylaivaregatta, Mikkeli

Viestiketju osiossa 'Konehenkisiä tapahtumia ja kohteita' , aloittaja LPR, 22.6.2017.

Lisätty kalenteriin: 14.07.17, 15.07.17, 16.07.17
  1. LPR

    LPR Kansalainen
    KK Plus pack NoAd

    Liittynyt:
    27.3.2013
    Viestejä:
    683
    Saadut tykkäykset:
    97
    Suomen Höyrypursiseuran Saimaan Regatta on tänä vuonna pitkästä aikaa Mikkelissä. Paikalla on reilu parisenkymmentä aidolla höyrykoneella olevaa laivaa, joista suurin osa lämpiää koivuhalolla. Laivoihin pääsee tutustumaan, myös alakertaan ja yleensä joku laiva ajaa myös risteilyjä. Sunnuntaina pääsee seuraamaan halonottoa ja joissain laivoissa sekin on mielenkiintoinen tapahtuma höyryvinsseineen. Varmasti viihdettä koko rahan edestä, varsinkin kun sisäänpääsymaksua ei ole. http://www.steamship.fi/?lang=fi&newspage=122

    Päijänteen Regatta on viikkoa aikaisemmin Jyväskylässä. http://www.steamship.fi/?lang=fi&newspage=124
     
  2. borg

    borg administi
    Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    18.4.2011
    Viestejä:
    13 806
    Saadut tykkäykset:
    1 472
    "Hyvät höyrypursiseuralaiset

    Suomen Höyrypursiseura ry:n Saimaan regatta Mikkelissä 15.7.2017

    Regattajärjestäjien ja Mikkelin kaupungin puolesta toivotamme höyrylaivat tervetulleeksi
    regattaan 14.-16.7.2017 Mikkeliin.

    Regatan ohjelma ja aikataulut

    Perjantai 14.7
    klo 15.00-> Laivojen kokoontuminen Ukonvedellä, joko Löydön rannassa tai
    Heimarissa ja jälleennäkemisen riemua. Tarkka kokoontumispaikka
    tiedotetaan myöhemmin.

    Lauantai 15.7
    klo 9.00 Kipparikokous
    klo 10.30-> Regattapurjehdus Mikkelin satamaan
    klo 12.00 Ensimmäinen laiva rantautuu Mikkelin satamaan
    klo 13.00 Yhteisvihellys
    klo 13.30-15.00 yleisöllä mahdollisuus tutustua laivoihin
    klo 16.30-18.30 Mikkelin kaupungin Cocktail varustajille
    Sunnuntai 16.7

    klo 9.00-> Halkojen lastaaminen laivoihin ja hyvää kotimatkaa"
     
    LPR tykkää tästä.
  3. LPR

    LPR Kansalainen
    KK Plus pack NoAd

    Liittynyt:
    27.3.2013
    Viestejä:
    683
    Saadut tykkäykset:
    97
    Paikalla ollaan, kuvia tulossa kunhan ehditään :D.
     
    borg tykkää tästä.
  4. LPR

    LPR Kansalainen
    KK Plus pack NoAd

    Liittynyt:
    27.3.2013
    Viestejä:
    683
    Saadut tykkäykset:
    97
    Muutama kuva lauantailta

    Papinniemi
    082.jpg

    Oberon III 091.jpg

    Ahti 079.jpg

    Warkaus 088.jpg

    Halla XVII 092.jpg

    Trafin lippulaiva Saimaa, ollut koko ikänsä valtion eri merenkulkuvirastojen käytössä. (Luotsilaitos, Merenkulkuhallitus .... Tafi) 099.jpg

    Kaima 100.jpg

    Enso ja Enson trippeli, tai se mitä siitä kerralla ruudulle mahtuu. 085.jpg

    096.jpg

    098.jpg
     
    #4 LPR, 17.7.2017
    Viimeksi muokattu: 17.7.2017
    borg tykkää tästä.
  5. LPR

    LPR Kansalainen
    KK Plus pack NoAd

    Liittynyt:
    27.3.2013
    Viestejä:
    683
    Saadut tykkäykset:
    97
    Lisää kuvia

    Peuranen
    103.jpg

    Lalli
    104.jpg

    Tihveräinen, Oopero ja Enso 108.jpg

    Rivistöä ilta-auringossa
    112.jpg

    Ollin alakertaa... just laakeriremontista tulleet epäkeskot... 106.jpg

    107.jpg
     
  6. Josva

    Josva Joopati joo, jaapati jaa

    Liittynyt:
    11.6.2016
    Viestejä:
    1 660
    Saadut tykkäykset:
    196
    Hienoja menneen ajan kulkupelejä :peuk:

    Haave:
    Höytiäinen tuo laivaton lutakko, saada sinne laiva koska ennenkin siellä sellainen ollut on. Järvi oli kulkuväylä kolmen kunnan välillä, Kontiolahti-Juuka-Polvijärvi. Tie / Automobiili vain vei vesiteitse matkaajat.

    Miksi:
    Yhdistämään konetekniikasta, historiasta, kotiseutu rakkaudesta kiinostuneet ihmiset. Laiva voisi tuoda elämän-vettä nyt niin kuihtuneelle järvelle sekä sen asuttajille.
     
    LPR tykkää tästä.
  7. V361

    V361 W.W.W.
    KK Plus pack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    6 153
    Saadut tykkäykset:
    826
    Tota noin....sinne ei taida kanavaa mereltä olla, niin että uisge beathan rahtaaminen asujien iloksi sinne suoraan laivalla ilman kumipyörien avustusta taitaapi jäädä kyllä haaveeksi....
     
  8. Josva

    Josva Joopati joo, jaapati jaa

    Liittynyt:
    11.6.2016
    Viestejä:
    1 660
    Saadut tykkäykset:
    196
    Saimaan / Höytiäisen eroittaa 50luvulla rakennettu vesivoimalaitos 9m korkeuserolla, tietenkään ei silloin rakennettu sulkua kun ei älytty vaatia! Tältä kohdin alus täytyisi nostaa usealla autonosturilla yläjuoksulle, tai haalata 0.5km tietä pitkin. Yritin 90 luvulla kerätä yhteisöä vaatimaan sulun rakentamista, tuloksetta :noey:
     
  9. LPR

    LPR Kansalainen
    KK Plus pack NoAd

    Liittynyt:
    27.3.2013
    Viestejä:
    683
    Saadut tykkäykset:
    97
    Höytiäisen pinnan laskuhan on aiheuttanut tuon suuren korkeuseron Pyhäselkään, alkujaanhan Höytiäinen laski Polvijärveen ja sieltä kautta Vuoksen vesistöön. Laskuoja, Höytiäisen kanava, oli kaivettu ja kanavassa oli kaksi sulkua patoineen. Pinnan lasku alkoi elokuusssa 1859 ja hiekkamaassa olevat patorakennelmien perustat olivat syöpyneet veden paineesta kanavanrakentajien huomaamatta ja jo 3. elokuuta patoja ei voitu enää sulkea. 4. elokuuta 1859 padot sortuivat kokonaan ja vesi virtasi, kunnes Puntarikoskessa tuli kallio vastaan. Vesi laski 9,5m. Pyhäselän pinta nousi hetkellisesti parisen metriä ja kuravelliä ja sameaa vettä riitti aina Haukivedelle Savonlinnan pohjoispuolelle saakka. Käsittääkseni silloin oli tarkoitus tehdä sulut Höytiäiselle, mutta se nyt vaan meni noin.
     
  10. Tunkki

    Tunkki Kansalainen
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    6.2.2012
    Viestejä:
    1 747
    Saadut tykkäykset:
    261
    Mitenkähän monta noista höyryvehkeistä vielä haloilla höyrynsä keittelee. Eikös se Oiloni joissain öljylä lämmittele, entisaikain muistoja vähän lähemmäs nykyaikaa karistellen
     
  11. LPR

    LPR Kansalainen
    KK Plus pack NoAd

    Liittynyt:
    27.3.2013
    Viestejä:
    683
    Saadut tykkäykset:
    97
    Kyllä suurin osa on palautettu ammaatliikenteen öljypoltosta takasin halolle. Mikkelin regatan laivoista yhessä tais päristä genu tekemässä sähköä oilonille. Ja Warkaudessa on höyryhajotteinen poltin, ollu jo 50-luvulta, ellei jopa 40-luvulta siellä. Se poltin on itsessään niin erikoinen, että sen olemassaoloa pitää vaalia. Ei noita tosiaan enää montaa aja öljyllä koko Suomessa, suurin osa öljylaivosta on ammattiliikentteessä olevia matkustajalaivoja. Niistäkin joku on jo palautettu halolle. Lisäksi yks huvikäytössä oleva hinaaja ajaa höyrynkehittimellä. Siinä ois ilmeisesti ollu aikanaan niin iso kattilaremontti eessä, että siihen asennettiin Steamratori. Kattila on kuitenkin paikallaan, muttei käytössä. Ja meren puolella s/s Turso lämpiää hiilellä.
     
  12. Tunkki

    Tunkki Kansalainen
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    6.2.2012
    Viestejä:
    1 747
    Saadut tykkäykset:
    261
    Niimpä. Siks vaan otin esille, että ite pidän aitona höyrylaivana vaan semmosta, jossa joudutaan oikeesti poikkeemaan niillä tietyillä halkojen tankkauspaikoilla matkan varrella. Hankalaahan se on mutta joka aitoon höyrylaivameininkiin ryhtyy se leikin kestäköön. Eli halakoja kattilaan ja kaikki öljypolttimet ja höyrynkehittimet pois. Niille omat olympialaiset niinku toopinkiurheilijoillekkii pitäs järestää
     
  13. V361

    V361 W.W.W.
    KK Plus pack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    6 153
    Saadut tykkäykset:
    826
    Oliko siinä höyrynkehittimessä sitten vielä jotai ettei sen kanssa tarvitsisi olla niitä kattilapätevyyksiä....
     
  14. LPR

    LPR Kansalainen
    KK Plus pack NoAd

    Liittynyt:
    27.3.2013
    Viestejä:
    683
    Saadut tykkäykset:
    97
    Joo, kyl se pätevyysvaatimusjuttukin on, mut ei ollu vissiin tässä tapauksessa ratkaseva tekijä. Enkä muista kehittimen tehoa meneekö alle "vapaarajan". Myös ylöslämmitys on kehittimellä paljon nopeanpaa.
     
  15. Woima

    Woima Mielensäpahoittaja
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    16.2.2013
    Viestejä:
    698
    Saadut tykkäykset:
    81
    Erinomainen video Mikkelin regatasta.

     
    LPR tykkää tästä.
  16. Josva

    Josva Joopati joo, jaapati jaa

    Liittynyt:
    11.6.2016
    Viestejä:
    1 660
    Saadut tykkäykset:
    196
    Miten Trafi kengittää uusilla palo / pelaustautumis säännöksillä höyryaluksia?
    Onko täysin mahdotonta kuljettaa maksavia asiakkaita?
     
  17. LPR

    LPR Kansalainen
    KK Plus pack NoAd

    Liittynyt:
    27.3.2013
    Viestejä:
    683
    Saadut tykkäykset:
    97
    Kyllä Trafi suhtautuu erittäin myötämielisesti höyrylaivoihin. Sekä ammatti- että huviliikenteessä. Nämä uudet tiukemmat palomääräykset koskevat etupäässä ulkomaanliikenteen laivoja käyttövoimasta riippumatta. Kotimaanliikenteen luokassa 1 (sisävedet ja suojaisat rannikkovedet) ei ole tapahyunut merkittäviä muutoksia. Paineastiakatsastuksissa Trafi tekee paljon yhteistyötä Höyrypursiseuran kanssa, koska alan aktiiveilla harrastajilla on parempi tietämys vanhoista höyrykoneista ja -kattiloista kuin nyky ammattialuksiin koulutetuilla merenkuluntarkastajilla.
     

Jaa tämä sivu