12V akun lataaminen 24V järjestelmässä

Viestiketju:
12V akun lataaminen 24V järjestelmässä

kymi

Rahtari
KK Plus ADpack
Liittynyt
19 Toukokuu 2018
Viestit
18,412
Tulipa tuossa Hupiakun latausketjusta ajatuksiin joskus mietityttänyt juttu. En alkanut lainaamaan aihetta kun tämä lähtee ihan eri planeetalle todennäköisesti taas kohta.

Oletettu tai myös todenmukainen skenaario on se, että mulla on aurinkosähkö (tee-se-itse UPS) järjestelmä, jonka akkujännite on 24Vdc (eli vaihteluväli jossain 24V-29V tilanteesta riippuen). Haluaisin täydennysladata auton 12V normaalin akun, n. 60-100Ah. Akku ei ole lähtökohtaisesti tyhjä, vaan kyseessä enemmänkin manuaalinen ylläpitolataustoimi. Virta voi sikäli olla joku max 10A->0A latautumisen myötä kuten perinteisellä akkulaturilla (jänö- & virtamittarit on kiva juttu).

Mitä tarvitsen?

Luonnollisesti mikään 12V+12V tai joku kaunis se&se lamppu sarjaan akun kanssa ei ole tavoitetila. Invertteri + perinteinen akkulaturi/älylaturi ei myöskään kuulosta tavoitetilanteelta (tai sille ehkä enemmän tässä haen vaihtoehtoa). Lisäksi kiva ois pärjätä ilman isompia tuhoja ja vaarallisia tilanteita.

Toki peruskysymyksen ulkopuolisena juttuna, latausta säädeltäisiin (on/off) sen mukaan onko sähkön lähteenä aurinko vai jokin ostettu tuote, kuten normaalistikin kuormitusta tuolla aurinkosähkön osastolla.
 
Saako sieltä 24v järjestelmästä ryöstettyä välistä 12v esim. akkujen välistä? ...jatkokysymys omaan kysymykseen, jos kyllä nouseeko ryöstetty jännite lähelle 14v jotta lataaminen ylipäänsä onnistuu?
 
Saa ryöstettyä välistä, mutta se on mielestäni huono optio. Tuo kun on enemmän "paikallisakusto" niin tällaiset akuston "vinokuormat" pitäisi kompensoida. Kyllähän tuossa 29V löylyssä ollaan kohtuu tasoissa 14.5V per akuston puolikas. Toki tuo asettaa vähän ehtoja tuotannon ja muun kulutuksen suhteen.

Lisäksi tuossa on riskinsä kytkeä yhteen akkuja, joiden varaustila ja kapasiteetti eivät ole lähelläkään samaa tonttia. Paneelien lataussäätimen asetukset on säädetty oman akustonsa mukaan, joten se voi myös löylyttää ihan hyvin jos halunsa on sellainen.
 
Se valmis jännitteenalennin 24v/12v tuskin on haettu vastaus.

12V sähkötarpeelle on omat mokkulansa, nyt pitäisi enemmänkin keksiä miten ladata auton akku järkevästi (eli se ~14.5V voisi olla kiva). Tiedossa on noita pieniä sekä virta, että jännitesäädettäviä dc-dc muuntimia, mutta ne on auttamatta pieniä (tai ainakaan mun luotto ei riitä).
 
No duoda jos sitä panelijärjestelää kokonaisuudessaan haluaa "pitää hyvänä" niin melekeimpä sitte se vaihtoehto on invertteri-laturi...
 
No duoda jos sitä panelijärjestelää kokonaisuudessaan haluaa "pitää hyvänä" niin melekeimpä sitte se vaihtoehto on invertteri-laturi...

Nyt meni multa ohi?

Nykyisellään aurinko tai vaihtoehtoisesti laturi-virtalähde pitää tuon 24V "paikallisakuston" kuosissa. Tässä ei ole mitään ongelmaa.

Nyt tarkoitus olisi saada tuolla 24Vdc järjestelmän sähköllä ladattua normaali 12V auton akku. Tähän mennessä tarvetta on tyydyttänyt 24Vdc->230Vac invertteri + akkulaturi/älylaturi -> "12Vdc" auton akkuun.
 
Okei, tässä on siis tavoitteena tehdä asiat myös taiteen sääntöjen mukaan. Mahtaakohan niistä pienistä virtalähteistä tulla voimasavu pihalle tuossa leikissä ...ei siinä kyllä iso raha ole kiinni.
 
Nyt meni multa ohi?

Nykyisellään aurinko tai vaihtoehtoisesti laturi-virtalähde pitää tuon 24V "paikallisakuston" kuosissa. Tässä ei ole mitään ongelmaa.

Nyt tarkoitus olisi saada tuolla 24Vdc järjestelmän sähköllä ladattua normaali 12V auton akku. Tähän mennessä tarvetta on tyydyttänyt 24Vdc->230Vac invertteri + akkulaturi/älylaturi -> "12Vdc" auton akkuun.
Niin siis luulin jotta sulla ei oo siellä ku aurinkojärjestelmä ja haluat siitä sen 12 volttisen ladata, niinkuin haluatkin ja vertti+laturi on jo, mutta haluat kokeilla jotain muuta.
No, mites on sitte kaks akkua....kytket ne rinnan kiinni jolloin ne on aurinkopanelijärjestelmässä 24 V...voisko toinen olla joku pieni akku tai vanha sohlo tms. koska ne kuitenkin "tarvittavav akun" latauduttua irroitetaan järjestelmästä, vai aiheuttaa ko sitten yksi pieni akku systeemissä vinokuormaa...
 
Niin siis luulin jotta sulla ei oo siellä ku aurinkojärjestelmä ja haluat siitä sen 12 volttisen ladata, niinkuin haluatkin ja vertti+laturi on jo, mutta haluat kokeilla jotain muuta.
No, mites on sitte kaks akkua....kytket ne rinnan kiinni jolloin ne on aurinkopanelijärjestelmässä 24 V...voisko toinen olla joku pieni akku tai vanha sohlo tms. koska ne kuitenkin "tarvittavav akun" latauduttua irroitetaan järjestelmästä, vai aiheuttaa ko sitten yksi pieni akku systeemissä vinokuormaa...
Rinnan, eikös sarjaan.
 
12V sähkötarpeelle on omat mokkulansa, nyt pitäisi enemmänkin keksiä miten ladata auton akku järkevästi (eli se ~14.5V voisi olla kiva). Tiedossa on noita pieniä sekä virta, että jännitesäädettäviä dc-dc muuntimia, mutta ne on auttamatta pieniä (tai ainakaan mun luotto ei riitä).
Mutta jos sitä 24v patteristoa varataan 28 voltilla, niin tuollainen älytön jännitteenalentaja puskee samaan aikaan 14v ulos. Se 12v akkuhan latautuu silloin. Näin ainakin luulen.
 
No, mites on sitte kaks akkua....kytket ne rinnan kiinni jolloin ne on aurinkopanelijärjestelmässä 24 V...voisko toinen olla joku pieni akku tai vanha sohlo tms. koska ne kuitenkin "tarvittavav akun" latauduttua irroitetaan järjestelmästä, vai aiheuttaa ko sitten yksi pieni akku systeemissä vinokuormaa...

Taisin alkuviestissä jo kumota 12V+12V kytkennät (huom. sarjaan). Sohlo 12V voi hyvin olla vaan 10V, siihen sarjassa ehjä akku (~12.5V), samaan aikaan taivaalta tulee useampi kymmenen ampeeria 29Vdc:llä. En ehkä haluaisi olla vieressä.
 
Mutta jos sitä 24v patteristoa varataan 28 voltilla, niin tuollainen älytön jännitteenalentaja puskee samaan aikaan 14v ulos. Se 12v akkuhan latautuu silloin. Näin ainakin luulen.

dc-dc muuntimet tuppaa olemaan jollakin älyllä varustettuja, oli sitten kiinteitä ulostuloltaan tai säädettäviä. Hyvin nuo omat ainakin jännitetasot on pitäneet. Mutta en välttämättä haluaisi tuollaista tupakkiaskia pienempää mokkulaa laittaa laturiksi, oli virranrajoitusta tai ei.
 
Pidät vaan puolet lyhyemmän ajan latauksessa 24vdc - - - > 12vdc.
Tiheestikin voi kytkee sinne rinnan, sihipullo kouraan ja 12v akun + kaapelia töpöttämään johki +24vdc napaan. Emäntä kun kysyy mitä teet niin sanot et "lataat tässä vähän akkuja". Eikä se tarkkaanottaen oo ees juksaamista
:yesey:
 
http://www.sytalisman.fi/?page_id=424

Tuo tuli esiin etsiessäni DC DC latausta hupiakkuun. Ensin ajattelin hupiakun latausta kärryn valoista, mutta se olisi vaatinut diodia väliin.
Tämä taas olisi alentanut latausjännitettä hieman. Tuossa veneakku jutussa mainitaan myös siitä.
 
Takaisin
Ylös