Åkerman H10MBE -90 "DESTIA"

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja paska
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Täällä ei ole sellaista mäkiä meidän toimintasäteellä mihin tarttee edes vakiokoneella pykältää...
 
Tylsiä nuo nykykoneet. Toista se oli ennen kun kotitalonkin ohi ajoi "Rokerus" isolla neliveto Volvolla tukkeja sahalle tai junalle, talvella pysähtyi aina liittymän kohdalla ja laittoi kärrystä vedon päälle kun muuten ei olisi noussut mäkeä, sitten pienehkö vaihde pesään ja hienon mörinän kera mäki ylös. Sulan maan aikaan pykälsi välikaasun kanssa pienempää pykälää. Joskus loppui veto/pito/vauhti kesken niin joutui laittamaan kärryyn vedon päälle, että pääsi mäestä liikkeelle. Jos se Volvo oli siihen aikaan iso niin oli se vetävä tukkikärrykin suuri, mahtui kaksi nippua (tai kolme jos tavara oli alle 3,9 pitkää) peräkkäin kyytiin ja kuormaaja oli kärryn perässä, eikä aisalla kuten valtaosassa kärryjä. Tai kaivuriurakoitsija kun pykälsi 804 Leukulla pienempää, että jaksoi kiskoa lavetilla olleen Aran mäen päälle, mäen päällä ei vauhtia enää juuri ollut ja Leukku hengitti melko raskaasti. Eikä uudemmista kutoskoneinen Fiatikaan huonolta kuulostanut kun kaivuri tai sorakuorma perässä kipusi mäkeä ylös ja kuski välikaasun kanssa kepitti pienemmälle ja savu sakeni vauhdin hidastuessa. Joku nykykone ei kuulosta juuri miltään vaikka robotti/automaatti hakeekin pienempää välitystä.
 
Tukijalan diagnosoin, mäntähän se laskee läpi kuin ei ois tiivisteitä ollenkaan siinä. Irrotin letkun ja painoin jalkaa niin letkusta toiselta puolen mäntää tuli öljyä pitkällä kaarella.
 
Nokia testiin yhteen nurkkaan. Kuorkin siliät renkaat pois tuosta otin.
IMG20250407161826.webp
 
Toi rupee jo oleen harvinaista mutta siinä mielessä ymmärtää kyllä jos muita koneita joissa 20 liitin niin voi tarvittaessa lainata toisen koneen kauhaa tai ollu ennestään jo sopivat kauhat.
Kemin purkuöökkerissäki ois ollu kallistuva pikaliitin, kuulemma kukaan ei oo sitä halunnu sen takia kun on NTP20. EW200 eli n. 16 tonnin koneessa?
Tänne kyllä kelpaisi ntp 20 liitin jos on tarjolla?
 
Rupesin karhetta levittään, oisko reilun 5 vuotta sitten 36-tonnisella catilla kannot ja kivet haravoitu jonku ~25 metrin leveydeltä per karhe.

IMG20250412203213.webp
IMG20250412203239.webp
 
4 purkkia laitoin STP Engine Flush ainetta koneeseen ja se saa hyrskyttää nyt puoli tuntia 1400rpm. En aio käyttää joka öljynvaihto sitä kuten purkin kyljessä kehotetaan tekemään...
 

Luo tili tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Sinun täytyy olla jäsen voidaksesi jättää kommentin.

Luo käyttäjätili

Liity Konekansalaiseksi. Se on helppoa ja ilmaista! Rekisteröityneenä et näe mainoksia, voit käyttää hakua, näet alueita, joita nyt ovat piilossa...jne.

Kirjaudu sisään

Oletko jo Konekansan jäsen? Kirjaudu sisään tästä.

Takaisin
Ylös