Tervetuloa Konekansa-foorumille!

Liity Konekansa-foorumin jäseneksi (ei maksa kuin vaivan) ja käy peremmälle! Sisäänkirjautumattomana et näe aivan kaikkea foorumin sisältöä.

Mainoksiakin vilisee niin, että silmiä kirvelee. Jäsenenä elämäsi olisi paljon siedettävämpää. ;)

Älykotilaitteistoa - Z-wave, SmartThings, Cozify, jne

Viestiketju osiossa 'Tietotekniikka, digi' , aloittaja lehmikangas, 30.1.2020.

1. Wictor

Wictor Kansalainen
    KK Plus pack

Saadut tykkäykset:
    215
    Itsellä on openHAB ja siinä on mielestäni toimiva etähallinta. OpenHAB on mulla omalla serverillä ja myopenhab.org tarjoaa etähallinnan eli rekisteröit oman tunnuksen heidän palveluunsa, jonka jälkeen voit joko kännykän sovelluksella tai nettiselaimella nähdä kotiautomaatiosi hallintasivun.
    Mulla on lähinnä seurantaan ja tiedon keräämiseen tuo openHAB. En ole nähnyt kauheasti tarvetta automatisoida asioita eikä toisaalta ole juurikaan laitteita, joita ohjata. Eli kerään lämpötiloja ja muuta säätietoa, paikallaolotietoa, lasken pulsseja sähkömittarilta, seuraan pesukoneen jännite/virtatietoa etäohjattavalla pistorasialla, olen selvittänyt lämmityslaitteen protokollan, josta kaappaan ilmalämpöpumpun tehot, kompuran lämmöt, virtaamat yms. tiedot, mittaan aurinkokennon latausvirran ja jännitteen, seuraan akuston jännitettä, seuraan wlan purkkien signaalinvoimakkuutta, seuraan talon nettiyhteyden vasteaikaa, lähetys- ja vastaanottonopeutta, kaappaan ilmanvaihtokoneen rs485 väylästä lämpötilat ja puhallinnopeudet ja lasken hyötysuhteen, ohjaan auton lämmitystä wifipistorasian avulla ja yksi kamerakin on systeemiin liitetty sekä muuta sellaista pienempää sälää.
    Suurin osa mitattavasta datasta menee openHAB:n rrd-kantaan sekä openHAB:sta riippumattomaan tietokantaan. Tarkoitus on jossain vaiheessa ottaa kayttöön esim. influxDB ja grafana parempien graafien takia.
    Muutamista kriittisimmistä valvottavista asioista tulee sekä sähköpostilla hälytys että kännykkään push ilmoitus openHABin applikaation kautta. Jos koko openHAB tai serveri on nurin, niin siitäkin tulee häly sähköpostiin. Tämä on tehty thingspeak:n avulla ja se laukaisee hälytyksen, jos openHAB ei ole sinne lähettänyt päivitystä hetkeen.

Jaa tämä sivu